Mobiel betalen snoept ‘big data’ weg van banken

Omdat steeds meer mobiele betalers in plaats van met de kredietkaart te betalen hun verrichting uitvoeren met het scannen van hun code via Alipay of Tenpay komt de informatie van deze verrichtingen bij die diensten en niet bij de banken. Zo dreigen de banken deze ‘big data’ mis te lopen,  een grondstof in de informatiemaatschappij van morgen.

alipaybetalingDe Chinese verbruikers kunnen zowel elektronisch betalen via hun kredietkaart (in China meestal Unionpay) ofwel via het scannen van een QR-code. Dat loopt ofwel via de financiële arm van Alibaba Ant Financial dat Alipay beheert, ofwel via Tenpay van Tencent. Deze laatste manier van mobiel betalen is in opgang want het wordt steeds breder aangewend in de taxi, bij het betalen van bioscooptickets tot en met in producten voor vermogensbeheer. Vorig jaar zagen de banken dat $ 20 miljard minder betaald werd via de kredietkaart ten voordele van het betalen via scannen, aldus consultancy Kapronasia.
Uiteindelijk betaalt de gebruiker wel via zijn bank, maar het pijnpunt is dat op deze transactie enkel ‘betaling via Alipay of Tenpay’ staat. Met andere woorden het zijn Alipay en Tenpay die beschikken over de informatie van de koop door de verbruiker. Door dit gemis van ‘big data’ verliezen de banken een kostbaar instrument in de maatschappij waarbij kennis van het profiel van de gebruiker steeds belangrijker wordt. Banken zien zich dus cruciale informatie over de naam en de locatie van de verkoper ontglippen. Deze verbruikersinformatie wordt uiteraard belangrijker in een samenleving waarin het verbruik aan belang toeneemt ten nadele van investeringen en uitvoer. Ook verliest Unionpay miljarden doordat de gebruikers steeds minder hun kredietkaart als betaalmiddel gebruiken.
Dit wordt een ernstige uitdaging voor de banken bij wie de traditionele manier van geld lenen al onder druk staat. Als antwoord hebben de 4 grote staatsbanken de voorbije jaren al hun eigen e-commerce platformen opgericht. Het platform van de grootste bank ICBC ‘Rong-e-gou’ dat vorig jaar startte, heeft al 30 miljoen gebruikers en draaide toen een omzet van 870 miljard yuan.
Bron: FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *