Auto China en het nieuwe autorijden

Auto China, de 14e autosalon van Beijing, vindt plaats van 25 april tot 4 mei. Buitenlandse autofabrikanten willen erbij horen in China. De binnenlandse concurrentie komt op, de consumenten passen hun gedrag aan en innovatie is ook op dit gebied een sleutelwoord.

Auto ChinaEr zijn dit jaar 1.600 exposanten uit 14 landen en mondiale regio’s. Auto China is te gast in het China International Exhibition Center (CIEC) van Beijing. In China werden vorig jaar 24,6 miljoen auto’s verkocht.
Voor buitenlandse autofabrikanten blijft de Chinese markt aantrekkelijk. Op die markt zijn hun concurrenten Amerikanen, Europeanen, Japanners of joint ventures van buitenlandse en Chinese bedrijven zoals Chang’an. Een aantal succesvolle Chinese bedrijven, denk aan Geely, Chery, Hafei, Jianghuai, Great Wall en Roewe palmt een steeds groter deel van de markt in. Buitenlandse bedrijven proberen talentrijke ontwerpers, werknemers en de klanten aan zich te binden.

Zeg het in het Chinees

Dat doen ze onder andere door Chinees te leren en dat meer en meer te gebruiken naast of in de plaats van het Engels. De deelnemers aan Auto China mogen sinds twee jaar geen mannequins of vedetten meer inzetten, dus leuzen, toespraken, shows in het Chinees zijn een populaire gimmick om zich sympathiek te maken bij de klanten. Maar de noodzaak voor een goede taalvaardigheid in het Mandarijns, het ‘Algemeen Chinees’, is meer dan een doorzichtige verkooptruc, het helpt de firma’s om zich plaatselijk te integreren. Daar hebben ze blijkbaar alle belang bij. Klanten worden kieskeuriger en hun koopgedrag verandert zodat de inleving in maatschappij en cultuur onontbeerlijk is geworden om de markt te kunnen verkennen.

De nieuwe chauffeur

auto chinaMcKinsey heeft deze maand een rapport over trends in de automarkt van China gepubliceerd, op basis van een grondige peiling bij 3.500 consumenten in maart. Er is ook hier een slow down onder invloed van het nieuwe normaal in de economie, maar de verkoop loopt echt nog wel goed. Door de tragere groei, maar zeker ook los ervan verandert de kijk op de auto. De wagen is voor Chinezen nu minder een statussymbool, wordt een van de toenemende alternatieven waaruit mensen voor hun mobiliteit kunnen kiezen. Verder is het niet per se nodig zelf een auto te bezitten of een nieuwe auto te kopen: bij de meer en meer praktisch ingestelde chauffeurs komen huren en leasen in zwang, naast e-hailing en autodelen.

Code INNO

Een andere belangrijke motivering voor internationale autobouwers om zich te integreren in China is de technologische vernieuwing. China wordt uitgekozen voor centra van innovatie op het terrein van autotechniek. Innovatie is een speerpunt van het regeringsbeleid waarvoor de overheid in de eerste plaats middelen investeert in Chinese actoren, maar waarvan ook buitenlanders kunnen meeprofiteren.

auto china

de autonome auto van Baidu


Nog zo’n aandachtspunt op Auto China is de auto zonder bestuurder. Chinese bedrijven wedijveren in de race van de driverless car technology met de nieuwe grote jongens zoals Google en Tesla. Chang’an Motors uit Chongqing heeft al een stunt uitgehaald op dit vlak: het heeft twee auto’s zonder bestuurder met camera’s en radar in zes dagen van Chongqing naar Beijing laten rijden: meer dan 2.000 km. De ingenieurs van Chang’an hebben daarbij onderzoek uitgevoerd naar het rijstrookgedrag de herkenning van verkeerslichten en borden en naar geautomatiseerde cruise en voice control. Baidu met BMW en Geely met Volvo zijn partners voor onderzoek en tests met driverless cars.
Er is daarnaast echter ook het niet te onderschatten onderzoek op dit gebied in vele bedrijven en universitaire instellingen overal in China. Silicon Valley is nog altijd de belangrijkste initiator en speler in driverless tech, maar er zijn goede redenen om aan te nemen dat China op dit terrein de VS kan inhalen. Chinezen hebben massaal veel belangstelling voor elektrische vervoermiddelen, waarvan de auto’s zonder bestuurder een toepassing zijn, want die zouden een grote bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van het probleem van de luchtvervuiling. Nog een reden waarom de overheid bij de speerpunt innovatie overweegt om financiële en andere steun te geven aan de ontwikkeling van dit soort technologie.
China Daily Asia, BBC, McKinsey.com, www.globalcarsbrands.com
 
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *