Belt and Road Forum, over China’s wereldproject

Het Belt and Road Forum voor Internationale Samenwerking (BRF) wordt vandaag dinsdag 16 oktober en morgen woensdag 17 oktober in Beijing gehouden. Zal het de hoge verwachtingen waarmaken?

Belt and Road Forum
Xinhua/Ju Huanzong disclaimer

De wereld op bezoek in Beijing

Het Belt and Road Forum voor Internationale Samenwerking (BRF) wordt vandaag dinsdag 16 oktober en morgen woensdag 17 oktober in Beijing gehouden. Het is voor de derde keer dat dit grote internationale evenement plaatsvindt. Het eerste forum van dien aard was in 2017, het tweede in 2019, met deelname van respectievelijk 29 en 37 staats- of regeringshoofden. In 2019 richtte China met medewerking van tientallen milieuorganisaties uit verschillende landen ook de BRI International Green Development Coalition op.

‘Evenement van het jaar’

Het officiële persagentschap Xinhua noemt het BRF van 2023 ‘het belangrijkste diplomatieke evenement dat China dit jaar organiseert, en de belangrijkste manifestatie voor de 10e verjaardag van het Belt and Road Initiative’.

Het thema is dit keer ‘De Belt and Road-samenwerking van hoge kwaliteit: samen voor gedeelde ontwikkeling en welvaart’. Om het belang van de bijeenkomst te onderstrepen melden de Chinese media dat president Xi Jinping de openingsceremonie zal bijwonen, een keynote speech houden en de belangrijkste gasten een welkomstbanket aanbieden.

Programma

Vertegenwoordigers van meer dan 140 landen en meer dan 30 internationale organisaties hebben hun deelname aan het derde BRF bevestigd. Er zullen ruim 4.000 afgevaardigden deelnemen aan de werkgroepen en algemene zittingen. De drie grote colloquia zijn meteen van start gegaan. De onderwerpen zijn: connectiviteit, groene ontwikkeling en digitale economie. Daarnaast en tegelijkertijd zullen selecte groepen deskundigen debatteren over de thema’s handelsconnectiviteit, intermenselijke relaties (vriendschap en zakelijk verkeer), denktankuitwisselingen, een ‘schone zijderoute’, samenwerking tussen kleinere regio’s en maritieme samenwerking. De voorzitters van die bijeenkomsten zullen verslag uitbrengen over de resultaten en de plannen die eruit voortkomen. Dat kunnen documenten zijn over samenwerking, initiatieven en mechanismen, of afspraken over projecten, fondsen en maatregelen. CEO’s zullen in een aparte conferentie van gedachte wisselen.

Belt and Road Forum als motor

Wang Wen, decaan van het Chongyang Institute for Financial Studies van de befaamde Renmin Universiteit van China, voorspelt dat het initiatief van de Nieuwe Zijderoutes op het Belt and Road Forum voor Internationale Samenwerking alweer een impuls zal krijgen. Zo kan het Belt and Road Initiative in de deelnemende landen zijn rol blijven spelen: knelpunten in de connectiviteit wegwerken, armoede bestrijden, de levens van mensen verbeteren en werkgelegenheid creëren.

BRI voor wereld met gedeelde toekomst

De Chinese viceminister voor Buitenlandse Zaken Ma Zhaoxu zegt toe dat China zich bij de samenwerking aan het BRI zal houden aan wat hij een aantal ‘gouden principes’ noemt. Het land dat het initiatief van de Nieuwe Zijderoutes heeft genomen en het project het meeste stimuleert zal uitgebreid overleg, collectieve bijdragen en gedeelde voordelen met de partners hoog op de agenda blijven plaatsen.
Het Belt and Road Initiative wil inderdaad zorgen voor de praktische uitvoering van het werk aan een ‘mondiale gemeenschap met een gedeelde toekomst’, de formule die net zoals het initiatief zelf een idee is van Xi Jinping.

Bronnen: Xinhua, eng.yidaiyilu.gov.cn (officiële website van het BRI), Wikipedia

Belt and Road Forum
Nieuwe zijderoutes Grafiek Wikipedia https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Lommes
Disclaimer

Meer recent over het BRI
op ChinaSquare
https://www.chinasquare.be/10-jaar-bri-in-een-breder-perspectief/

https://www.chinasquare.be/nieuwe-zijderoutes-10-jaar-oud/

https://www.chinasquare.be/de-zijderoute-en-de-arabische-landen/

De meest uitgebreide – actuele en positieve – informatie over het BRI is te vinden op het Belt and Road Portal (met een versie in het Mandarijn, het Engels, het Frans, het Russisch, het Spaans en het Arabisch).
Verder is er het Clingendael Instituut. Dat publiceert Silk Road Headlines, een wekelijkse nieuwsbrief ‘om het inzicht en het debat over het Belt and Road Initiative te bevorderen’. Het Clingendael Instituut is een prowesterse academische instelling. De Silk Road Headlines-nieuwsbrief bevat naast onpartijdig materiaal ook artikelen die het BRI bekritiseren of aanvallen. Voor een gratis abonnement klik hier. Naar het archief.

De Belt and Road School van de Beijing Normal University leidt internationale talenten op voor hun werk aan het BRI.

Print Friendly, PDF & Email