Nieuwe zijderoutes 10 jaar oud

Het is precies 10 jaar geleden dat Xi Jinping het ‘Belt and Road Initiative’ ook bekend als de nieuwe zijderoutes voorstelde in Kazachstan en Indonesië. Begin dit jaar waren meer dan 200 samenwerkingsakkoorden afgesloten met 151 landen en 32 internationale  organisaties. De Zijderoutes zullen in de toekomst meer digitaal en groen zijn.

Havenkranen uit Qingdao verscheept naar Alexandrië Foto China Today Disclaimer

De resultaten van de nieuwe zijderoutes zijn enorm. 151 landen en 32 internationale organisaties hebben het initiatief vervoegd.  Een reeks infrastructuurprojecten zijn ofwel  voltooid ofwel in afwerking. Daarbij behoren de China-Laos-spoorweg, Mombasa-Nairobi-spoorweg, Addis Ababa-Djibouti-spoorweg, Karakoram Highway, Phnom Penh-Sihanoukville Expressway, Maputo Katembe Bridge, China-Maldives Friendship Bridge, Peljesac brug, Padma Bridge, Gwadar Haven, Hambantota haven en de Kyaukpyu-haven.

Ook zijn een aantal energieprojecten, vooral nieuwe energieprojecten, afgerond en in bedrijf genomen. Hiertoe behoren de kerncentrale van Karachi, de waterkrachtcentrale van Karot, het cascade-waterkrachtproject Nam Ou, het windenergieproject De Aar, de zonne-energiecentrale Al Dhafra PV2 en het 120MW-zonneproject Noor Tafilalt in Marokko.

Naarmate de internationale samenwerking op het gebied van de productiecapaciteit zich verdiept, zijn er veel industrieparken gebouwd in ontwikkelingslanden in Azië, Afrika, Latijns-Amerika en Europa. Voorbeelden zijn het China-Wit-Russische industriepark, het Thais-Chinese Rayong-industriepark, het Eastern Industry Park in Ethiopië en de speciale economische zone Sihanoukville in Cambodja.

Nieuwe zijderoutes Grafiek Wikipedia Disclaimer

Bovendien hebben China en andere aan de BRI deelnemende landen ook gezamenlijk een aantal laboratoria gebouwd om wetenschappelijke en technologische samenwerking en onderzoek uit te voeren qua onder meer woestijnbeheersing, moderne landbouw, gezondheidszorg, mariene biologie en nieuwe energie. De invoering van Chinese hybride rijst op het Afrikaanse continent verbetert de graanopbrengst in Afrikaanse landen. Chinese juncao-paddenstoelen hielpen mensen uit de eilandstaten in de Stille Zuidzee de armoede van zich af te schudden. De goederentreinen tussen China en Europa verbinden nu de westelijke regio van het land met meer dan 300 havens in meer dan 100 landen. De afgelopen tien jaar hebben Chinese ondernemingen ongeveer 1 biljoen dollar in BRI-projecten geïnvesteerd.

De bouw van grote projecten bevordert ook de handelssamenwerking tussen China en zijn partnerlanden. De Wereldbank raamt dat daardoor  de handel van de landen langs de zijderoutes zal groeien tussen de 2,8% en 9,7% en tussen 1,7 en 6,2 voor de wereld. Nog volgens de Wereldbank zouden enkel de BRI-transportprojecten tegen 2030 wereldwijd 7,6 miljoen mensen uit de extreme armoede kunnen helpen en 32 miljoen mensen uit de gematigde armoede.

Ontwikkeling

Ontwikkeling staat vooraan bij de uitbouw van de nieuwe zijderoutes. Deze ontwikkeling wordt bevorderd op verschillende manieren: het gaat van infrastructuur over energie, industrialisatie, handel,  verstedelijking, tot landbouw en plattelandsgebieden. De economische ontwikkeling leidt tot de de algemene ontwikkeling van de bevolking en van de samenleving. Dit draagt ook bij tot de realisatie van de UNO-2030 duurzame doelstellingen. Daarbij worden de basisprincipes van overleg gevolgd , gezamenlijke bouw en gedeelde voordelen. Het initiatief hanteert een samenwerkingsaanpak met begeleiding van de overheid, een marktoriëntatie en ondernemingen die de leidende rol spelen, een pragmatische samenwerking en de naleving van internationale normen.

Toekomst

Vrachttrein vertrekt uit Xian naar Europa Foto Xinhua Disclaimer

Critici menen dat de nieuwe zijderoutes tot een schuldenval leidden, dat te weinig lokaal en vrouwelijk personeel gebruikt wordt uit de partner landen zelf en dat te weinig de klemtoon ligt zowel op het sociaal als het milieuaspect. Verwacht kan worden dat in de toekomst meer aandacht zal gaan naar het milieu- en het sociaal aspect van de projecten.

Ook een digitale zijderoute is in de maak en daarover werden al akkoorden gesloten met minstens 16 landen. China spendeerde er al $79 miljard aan. MERICS vond dat daarvan $ 7 miljard ging naar glasvezelkabels en netwerkinfrastructuur, meer dan $ 10 miljard voor overeenkomsten qua e-commerce en mobiel betalen en voorts enkele honderden miljoenen voor digitale steden en aanverwante.

Wat het milieuaspect betreft, legde China eind 2018 de principes vast inzake groene BRI-investeringen en in juni 2021 hadden al 39 grote financiële instellingen deze principes onderschreven.  In 2019 werd de BRI International Green Development Coalition opgericht die ondertussen steun kreeg van 150 Chinese en buitenlandse partners. Medio 2021 volgden nog de twee richtlijnen “Green Development Guidelines for Overseas Investment and Cooperation” en de “Guidelines for Ecological and Environmental Protection of Foreign Investment Cooperation and Construction Projects.” In maart 2022 volgde de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie met een nieuwe directieve die Chinese banken en ontwikkelaars opriep de bouw- en financieringsnormen te verhogen. Tegen 2030 zou er een ‘groen’ BRI moeten zijn ingevoerd, terwijl tegen 2025 de preventie van milieurisico’s van BRI-projecten aanzienlijk zou verbeteren, aldus de nieuwe richtlijn.

Bron: China Today, Wikipedia, MERICS

Lees ook World Bank over BRI

Print Friendly, PDF & Email