Beurs Hongkong wil Xiaomi aantrekken

De beurs van Hongkong stelt morgen zijn nieuw systeem voor van ‘dual class’-notering van aandelen. Bedoeling is in eerste instantie hiermee Xiaomi over de streep te halen voor een beursgang in Hongkong. Ook wordt gehoopt dat dit het begin wordt voor nieuwe Chinese technologische firma’s om de weg naar de Hongkong beurs te vinden.

Hall beurs van Hongkong

Beursverantwoordelijken van New York tot Hongkong, Shanghai en Singapore wedijveren met elkaar om de beursgang van Xiaomi te mogen noteren want ze veronderstellen dat dit de grootste beursgang in vier jaar wordt. Het lijkt er op dat Hongkong de voorkeur geniet want deze beurs heeft speciaal dit jaar het reglement aangepast en deze verandering wordt door beursvoorzitter Charles Li Xiaojia als ‘de belangrijkste bestempeld van de laatste 25 jaar’.
De verandering met het toelaten van ‘dual-class’ aandeelhoudersstructuren wordt dinsdag officieel voorgesteld en gaat op maandag nadien in. Deze vorm van aandelen waarin de stichters meer gewicht in het bestuur krijgen dan de bezitters van de gewone aandelen was een struikelsteen waarom Alibaba in 2014 besliste zich op de Amerikaanse beurs te noteren en niet op die te Hongkong. Vooral technologische firma’s verkiezen deze vorm van aandeelhoudersstructuur.

Charles Li

Charles Li vertrouwt er dus op dat zijn beurs na de verandering nieuwe Chinese techbedrijven kan aantrekken en ook biotech firma’s die nog geen winst maken. Hij hoopt om zowel Xiaomi, oliemaatschappij Aramco als Ant Financial in Hongkong te mogen onthalen. In eerste instantie is het uitkijken naar Xiaomi dat 100 miljard dollar waard zou zijn. De South China Morning Post had een gesprek met de 49 jarige stichter Lei Jun die na de beursgang wegens zijn 77% aandeel in Xiaomi riskeert China’s rijkste persoon te worden.

Zakenmodel

Lei Jun

Programmeur Lei Jun is er op 7 jaar in geslaagd Xiaomi op te tillen van starter naar firma met 15.000 personeelsleden en een omzet van 100 miljard yuan. Hij beweert dat 90 % van zijn zakenmodel al klaar was van bij de start. Dit komt neer om de hardware te verkopen voor een minieme winst, maar doorrekenen bij het verlenen van diensten. De eerste Mi-smartphone kostte de helft van de overige Android smartphones.
In 2014 was Xiaomi al 45 miljard dollar waard. Onder het merk Mi brengt Xiaomi meer dan 70 producten op de markt en dit gaat van hoofdkussens en stylo’s tot luchtverversers en smartphones. In het begin werden die producten online verkocht ondersteund door sterke feedback van gebruikers. Later ging Xiaomi in navolging van Apple ook eigen winkels uitbaten. De prijsstrategie slaat vooral aan in India waar Xiaomi volgens Canalys het topmerk werd met 27% marktaandeel en dit op nauwelijks 3,5 jaar tijd.
Sinds de winst verhoogde hebben Xiaomi en het eigen durfkapitaalfonds Shunwei Capital geïnvesteerd in 450 bedrijven in binnen- en buitenland. De komende 5 jaar willen ze voor één miljard dollar investeren in honderd Indische starters. 70 % van de omzet komt uit zeven modellen smartphones, 20% van diverse huishoudtoestellen en 10% van internetdiensten. In eigen land verloor Xiaomi het marktleiderschap, maar het hoopt dit te kunnen herstellen. Tijdens het vierde kwartaal van 2017 was Xiaomi van de vier Chinese smartphones de grootste stijger in groei.

GoPro

Het is dus uitkijken of Xiaomi de belofte in Hongkong kan waarmaken. De voorbij week werd nog bekend dat Xiaomi het Amerikaanse GoPro dat sinds 2 jaar in moeilijkheden verkeert, wil opkopen. Het Californische GoPro dat in moeilijkheden geraakte wegens mislukte pogingen om zich in drones te lanceren, is wereldwijd bekend om zijn actiecamera’s waarin het over een portefeuille aan octrooien bezit naast de merknaam. Vooral dat laatste mankeert Xiaomi in de VS en Europa.
Bron: SCMP, Wikipedia, 01net.com

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

1 comment for “Beurs Hongkong wil Xiaomi aantrekken

  1. AJ
    24 April 2018 at 20:14

    hier ook een Xiaomi ‘fensi’, van mobieltje tot laptop en alles daartussen in. Premiumkwaliteit aan een snoepprijs. Toch kampt het merk daardoor met een imagoprobleem. De statusbewuste jonge stedeling zal je niet snel betrappen met een Xiaomi in de hand. Liefst zo duur mogelijk, denkt hij, want alles draait hier om perceptie.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar