BYD breidt uit met vervaardiging monorails

De Chinese producent van elektrische batterijen en voertuigen BYD heeft de afgelopen vijf jaar 5 miljard yuan geïnvesteerd aan O&O in haar project SkyRail. Nu lanceert het bedrijf de productie van monobanen die vooral bedoeld zijn voor kleinere steden. Monorails kosten maar een vijfde vergeleken met de metro maar die vervoert wel sneller meer passagiers. De regering is alvast van plan de metrobouw stevig te steunen.

bydevloot

BYD voertuigen


Build Your Dreams (BYD) uit Shenzhen vervaardigt 65% van de wereldproductie van de nikkel-cadmiumbatterijen en 30% van de wereldproductie van lithium-ion batterijen voor mobiele telefoons.  Omdat de productie van batterijen succesvol was, ging BYD na 2003 ook elektrische en hybride auto’s produceren en nog later elektrische bussen. In Brussel rijden al e-taxi’s van BYD dat ook London voorzag van de grootste vloot e-bussen in Europa. Het grootste aantal aan e-voertuigen en bussen rijdt echter in thuisbasis Shenzhen. Warren Buffett en Samsung zijn investeerders in BYD. Sinds 2015 leidt BYD wereldwijd in productie van elektrische wagens.
byd-skyrail

Skyrail in Shenzhen fabriek


Na jaren 5 miljard in onderzoek en ontwikkeling gespendeerd te hebben aan het project SkyRail vindt voorzitter Wang Chuanfu nu de tijd rijp voor industriële productie. Het eerste systeem is geïnstalleerd in het hoofdkwartier te Shenzhen waar de pers het kon bezoeken. BYD is overtuigd dat de nieuwe divisie volgend jaar al een omzet van 10 miljard kan realiseren wat 10 % zou zijn van de totale bedrijfsomzet. Met de stad Shantou werd een contract voor een monobaan getekend, met Shenzhen en Zhongshan worden de contracten binnenkort ondertekend. Ook uit andere delen van China is interesse voor ongeveer 100 miljard bestellingen. BYD pakt uit met verschillende ontwerpen. Type A is de vervoersoptie voor tweede- en derderangs steden. Deze monorails kosten 150 tot 250 miljoen per kilometer en kunnen 8000 tot 40.000 passagiers vervoeren per uur. Type C is een kleinere optie die bedoeld is voor buurten of voor rond appartementsblokken en die kost 100 miljoen per kilometer. SkyRail lijkt het aantrekkelijkste voor kleinere steden.
wangchuanfu

Wang Chuanfu


Wang Chuanfu legt uit dat SkyRail een vijfde kost van een metrolijn (1 Miljard/km) en de bouw gebeurt ook sneller (2 i.p.v. 4 jaar). Het voornaamste nadeel is dat in eerstelijnsteden 25.000 tot 70.000 passagiers per uur moeten kunnen verplaatst worden. Gezien er in China 273 derderangs steden zijn, betekent dit voor een gemiddelde investering van 20 miljard een potentiële markt van 5000 miljard yuan. BYD beschikt echter over een sterke concurrent, namelijk het staatsbedrijf van rollend materieel CRRC dat 5 jaar geleden in het heuvelige Chongqing de eerste monorail bouwde en recentelijk een nieuw prototype voorstelde na 3 jaar O&O. Het magazine Time Weekly waarschuwt tegen te hoge verwachtingen en verwijst naar de superbus waarvan de uitvinder enkel lager onderwijs volgde en waarvan de voornaamste financier een P2P firma was die voorheen nep investeringsproducten verkocht. In deze sector valt nog te vermelden dat er een 18 km maglev-lijn van Chinese fabricage  loopt tussen het stadscentrum van Changsha en de luchthaven.

Metro

Voor wat de metro betreft, telde China in januari 26 steden met een ondergrondse en 39 kregen een goedkeuring. om er een te bouwen. Volgens de ‘China Association of Metros’ zouden nog 60 steden van plan zijn een ondergrondse metrolijn aan te leggen. Sinds september heeft de regering voor 100 miljard projecten goedgekeurd namelijk voor de steden Baotou, Urumqi en Xiamen. Het blad ‘Economic Information Daily’ verwacht zelfs tegen 2020 voor 1000 miljard investeringen in de metrosector. Volgens het blad kregen vroeger slechts steden met 3 miljoen inwoners toestemming om een ondergrondse metrolijn te reliseren, maar deze limiet is recentelijk terug gebracht tot steden met anderhalf miljoen inwoners.
Bron: Week in China (HSBC), Wikipedia, en.ce.cn

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *