Campagne tegen misbruik van sterren op internet

De hoogste Chinese instantie die waakt over het internet is een twee maanden lange campagne begonnen tegen het misbruik van sterren om jonge mensen op het internet te manipuleren of af te zetten.

2021 Strawberry Music Festival, Beijing Expo Park; foto : www.news.cn

De Cyberspace Administration is deze maand gestart met een campagne in heel het land nadat ze een aantal gevallen ontdekt had waarbij jonge mensen op het internet aangezet werden om grote sommen te spenderen aan de verering van hun favoriete sterren, te pronken met hun rijkdom of modder te gooien naar fans van concurrerende sterren.

De dienst ontdekte ook enkele gevallen van mensen die een account openden om fake news over beroemdheden te kunnen posten, inbreuken te plegen op de privacy van de betrokkenen, of ruzie te stoken tussen groepen fans en zo meer clicks op internet aan te trekken.

De overheid gaat dit soort wantoestanden aanpakken, want ‘ze zorgen voor onrust op het internet en ze hebben negatieve effecten gehad voor de fysische en mentale gezondheid van kinderen…’

Alle groepen en individuele accounts waarlangs men jonge volgers verleidt om geld uit te geven om hun idolen te ondersteunen, die de privacy van de sterren aantasten, die andere sterren beledigen of valse verklaringen verspreiden, moeten dicht.

Commerciële accounts die fans organiseren om sterren te kelderen of steunen door online teksten te posten of te deleten, en de internet platformen die dit soort onregelmatigheden toestaan zullen streng gestraft worden. Een aantal internetplatformen zoals Tencent, Douban, Douyin en Sina Weibo hebben hun steun voor de maatregelen uitgesproken en zijn al begonnen met de boel op te ruimen.

Weibo, het Chinese equivalent van twitter, verbiedt het gebruik van termen als ‘roddel’ of ‘getuige’ in de roepnamen die men op het internet registreert. Het kijkt ook strenger toe op posten die gaan over sterren uit de ontspanningswereld.

De eerste week van de campagne zijn meer dan 3.700 berichten verwijderd over geschillen tussen aanhangers van verschillende sterren. Dertig accounts mogen gedurende een maand niets meer posten omwille van onbehoorlijk gedrag.

Douban, een populaire site waarop men besprekingen van films en tv-series vindt, legt zich vooral toe op het bestrijden van personen die proberen jonge mensen geld af te troggelen om hun sterren te ondersteunen.

De overheid streeft naar een mechanisme om de activiteiten van fans op het internet te regelen; dat mechanisme moet langere tijd kunnen meegaan. In dat verband heeft de overheid aan agentschappen voor ontspanning gevraagd om deze maand het management van supportersclubs strenger te laten optreden en de jonge mensen te begeleiden in het supporteren voor beroemdheden op een rationele manier.

Zhao Zhanling, een juridisch adviseur voor de Internet Society of China, kent het misbruik dat sinds vorig jaar op grotere schaal opdook. Het probleem is dat platformen geld uit dat soort ongeoorloofde activiteiten kunnen halen; zo wordt het moeilijker onregelmatigheden op te sporen. Voor wie ontdekt wordt zijn de straffen heel streng.

De campagne is een onderdeel van het ‘2021 Clean and Healthy Cyberspace Initiative’. Later op het jaar volgen er nog acties onder meer tegen het vervalsen van online standpunten en het vragen van geld voor het verwijderen van online posten.

Bron: China.org.cn on

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *