China wordt toonaangevend bij ontwerpen auto’s

Volgens Bloomberg heeft China niet enkel meer modellen van elektrische wagens dan de VS, maar de autoproducenten brengen meer en meer hybriden en elektrische wagens op de markt die inspelen op de vraag van het Chinese publiek en de vereisten van de Chinese overheid.

BYDchargeEnkele jaren terug nam Californië het initiatief bij het bepalen van standaarden tegen de smog, maar deze rol lijkt meer en meer overgenomen te worden door China aldus Bloomberg. China heeft al 30 modellen van elektrische auto’s terwijl de VS juist een handvol heeft, en verwacht er een tachtigtal tegen 2020. Het nieuwsagentschap citeert de “groene” modellen die General Motors, Ford Motor, Mercedes Benz en BMW plannen met vooral China in het achterhoofd. Leider productontwikkeling Klaus Froehlich bij BMW legt uit dat het startpunt duidelijk de regelgeving was in Californië, maar dat nu China de sleutelmarkt is. De automakers ontwerpen hun wagens voor verschillende landen, maar ondertussen werd China de grootste automarkt.
Zelfs de klassieke benzinewagens worden aangepast aan de Chinese standaarden van energie-efficiency: Cadillac paste zijn krachtige CT6 aan om Chinese belastingen te vermijden op motoren hoger dan 3 liter. Voorzitter Johan de Nysschen van Cadillac verwacht dat de invloed nog groter wordt in de toekomst. De overheid wil dat 30 % van haar wagens ofwel hybriden zijn of elektrisch: zich daaraan aanpassen zou wel eens beslissend kunnen zijn of winst of verlies gemaakt wordt, vindt Hongkongs auto consultancy Dunne Automotive.
Tot november verkocht China voor het eerst meer elektrische wagens dan in de VS aldus Bloomberg. Volgens CHEVROLETBOLTgegevens van Autodata viel de VS-verkoop van deze modellen met 17% tot 102.600. Verwacht wordt dat de verkoop in China verder gaat stijgen. Voor elke elektrische wagen krijgt de Chinese koper $ 8000 subsidie en per hybride bedraagt de tegemoetkoming $ 4600. Logisch dus dat Cadillac een CT6 ontwikkelt voor zowel de Chinese en de Amerikaanse markt en GM een Buick versie van de Chevrolet Volt (foto) voor China. Bovendien zullen de Chinese modellen verder kunnen rijden met een tankbeurt.
De reglementering in China voorziet dat er geen subsidie toegekend wordt als de hybride wagen geen 50 km ver elektrisch kan rijden, maar de Volt kan dit aan. BMW bereidt zich al voor op nog strengere reglementen. Tegen het einde van dit jaar zal de Duitse automaker 6 plug-in hybriden en een elektrisch model in China hebben. De plug-ins zullen 60 km ver kunnen rijden met een herlaadbeurt. In totaal worden in China nu 30 groene modellen verkocht en tegen 2020 worden er 80 verwacht aldus IHS Automotive. We wezen er in het verleden op dat de oplaadpunten in China nog een flessenhals uitmaken, maar dat de regering $ 16 miljard wil besteden aan de uitbouw van een elektrisch oplaadnet.
Bron: Bloomberg, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *