Chinese gsm’s een hit in Afrika

Afrikaanse gsm gebruikers kopen maar voor 3% smartphones en verkiezen goedkope toestellen met basisfuncties. Het Shenzhen bedrijf Trassion stelt in Afrika andere producenten in de schaduw.

Trassion fabriek in Ethiopië

Tijdens het eerste kwartaal vertegenwoordigde het Chinese Trassion drie kwart van de gewone gsm’s in Afrika, ver gevolgd door Nokia met 8,1% en Stylo met 1,7%. Tijdens de eerste drie maanden kochten de Afrikanen voor 96% dit soort basis telefoons en dit is waar het succes van Trassion op steunt. Trassion was zelfs in China weinig gekend tot het in 2019 beursgenoteerd werd. Het bedrijf betrad de Afrikaanse markt in 2008 en tegen 2017 had het Samsung overvleugeld als eerste gsm verkoper op het continent. Eigenlijk domineert Trassion ook in de smartphones waarvan het in Afrika 44% marktaandeel bezit. Volgens IDC heeft  Samsung 22% en het Chinese Oppo 8,3% van dit marktsegment.

Prijs

De Afrikaanse markt van mobieltjes groeide tijdens het eerste kwartaal met 14%. Naast de Chinese producenten Huawei en Xiaomi zijn er nog tal van Chinese spelers zoals Gionee, Oukitel, X-Tigi, Ulefone en iBRIT. IDC vindt dat Trassion echter over het juiste model beschikt zowel qua prijs als de kenmerken. Voorts beschikt het over een goed verdeelnetwerk. Huawei focust meer op luxetoestellen. Oppo en Xiaomi mikken vooral op het middensegment en ondervinden zo minder concurrentie van Apple, Samsung en Huawei.

Bovendien zijn de Chinese gsm’s specifiek aangepast met gelokaliseerde kenmerken. Vooral de prijs blijft echter doorslaggevend. Volgens hoofdanalist Roger Entner bij Recon Analytics kunnen de Chinese fabrikanten hun toestellen aan een lagere prijs bieden terwijl de toestellen toch aantrekkelijke kenmerken bezitten zoals een langdurige batterij , meerdere SIM-kaarten … Westerse merken kunnen niet wedijveren qua prijs. Het goedkoopste Apple of Motorola toestel kost meermaals het gemiddeld Keniaanse salaris, aldus analist Wanyonyi die de Chinese suprematie nog lang ziet voortduren.  Ook Samsung beweegt zich in het hogere segment.  Overigens is Afrika in de telecommarkt een grote groeimarkt . 500 miljoen Afrikanen hebben nog geen SIM-kaart: een bevolking groter dan de Europese Unie.

SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *