CMC en Warner Bros gaan samen films maken

Op de vooravond van Xi Jinpings staatsbezoek aan de VS hebben “China Media Capital” (CMC) en “Warner Bros Entertainment” aangekondigd samen Chinese en Engelse films te willen produceren en te verdelen. Daartoe vormen beiden de joint-venture “Flagship Entertainment Group” en de eerste producties worden volgend jaar verwacht.

liruigang

Li Ruigang, ook de Chinese Murdoch genoemd


De bioscoopontvangsten stegen vorig jaar met 36% tot 29,6 miljard yuan en daar wil Warner Bros ook een graantje van meepikken, te meer dat voorspeld wordt dat China tegen 2018-19 de grootste filmmarkt wordt. De discussies tussen CMC en Warner Bros die we op 28 augustus vermeldden, hebben dus tot resultaten geleid. China Media Capital (CMC) en Warner Bros Entertainment zetten de joint-venture Flagship Entertainment Group op waar CMC 51 % in heeft en daarvan is 10 % in handen van Hongkongs televisiestation TVB; Warner Bros bezit 49 % van de aandelen. De eerste producties worden al volgend jaar verwacht.
Volgens een gemeenschappelijke mededeling van CMC-voorzitter Li Ruigang en voorzitter/CEO Tsujihara van Warner Bros zal de groep Chinees sprekende films maken waarbij vlaggenschepen voor wereldwijde verdeling, China incluis. Li die ook de Chinese Murdoch genoemd wordt, zei dat de ervaring van Warner Bros de kwaliteit van de Chinese films zou optillen. Flagship krijgt kantoren zowel in Beijing als in Los Angeles en heeft zo toegang tot de pool van talent uit de creatieve sector en financiering langs beide zijden. CEO van TVB Mark Lee Po-on was verheugd dat TVB dat totnutoe een lokaal publiek beoogde, nu kan meedoen aan producties die zich naar een globaal publiek richten. Tsujihara zei verheugd te zijn om in de rijke Chinese cultuur te kunnen plukken om producties voor een nieuw en oud publiek te serveren dat de wereld kan rond gaan.
CMC werd in 2009 opgericht, maar kwam in het nieuws in 2012 toen het samen met de VS-gigant DreamWorks Animation het voornemen bekend maakte om in Shanghai een pretpark te willen bouwen van 20 miljard. Li blijft voorzitter van Shanghai Media Group. Het dateert nog maar uit april dat CMC via een consortium de kontrole verwierf van Television Broadcasts uit Hongkong.
Bronnen: China Daily, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *