Dertiende vijfjarenplan: hoop voor westerse regio

Premier Li Keqiang heeft op een vergadering met de westerse regio verklaard dat het dertiende vijfjarenplan de periode bij uitstek is om de eigen groei te stimuleren door innovatie, structurele hervormingen en coördinatie met andere regio’s evenals met de zijderoutes. Li zei nog dat de aanleg van infrastructuur en de bescherming van het milieu sleutelelementen blijven in de trend naar duurzame ontwikkeling van de westerse regio.

westchinChina lanceerde in 2000 zijn ‘Go West’-strategie om de ontwikkeling te stimuleren van de 12 westelijke provincies en regio’s waarin meer dan 400 miljoen personen wonen. De strategie steunde het gebied in de bouw van infrastructuur, buitenlandse investeringen, milieubescherming, onderwijs en het behouden van talent. Van 2000 tot 2016 heeft de Chinese regering er 6.350 miljard gepompt in 300 grote projecten meestal met betrekking tot infrastructuur en energie. Volgens de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie werd enkel in 2016 al voor 743 miljard geïnvesteerd in 30 grote westelijke projecten. Volgens vicevoorzitter Gao Xincai heeft de ‘Go west’ strategie de westerse regio de beste periode van ontwikkeling gebracht in de geschiedenis en ook heeft ze de gecoördineerde groei van de regionale economie in de hand gewerkt. Het totale BRP van de 12 provincies dat in 2000 17% van het landelijk bnp bedroeg, steeg intussen volgens officiële cijfers tot 21,2% eind 2015. Tijdens de afgelopen 16 jaar zagen ook veel buitenlandse investeerders hun kans schoon: allen al in de provincie Sichuan hebben 200 Duitse bedrijven nu een stek, zo bleek op de 16de ‘Western China International Fair’ die te Chengdu gehouden werd in november.
Premier Li Keqiang stelde afgelopen week het dertiende vijfjarenplan voor. Li vindt de planperiode een cruciale tijdspanne voor de westerse regio om transformatie en upgrading te bereiken. De provincies en regio’s moeten werk maken van structurele hervormingen in het aanbod; de vraag gematigd uitbreiden en de innovatie versterken. Dit moet wel in coördinatie gebeuren met de andere initiatieven zoals het ‘B&R’-initiatief (Belt & Road=nieuwe zijderoutes) en met de ontwikkeling van de economische gordel langs de Jangtse. De fundamentele weg om het gebied te ontwikkelen is  het verbeteren van hun endogene groei middels innovatie, aldus nog premier Li. Hij preciseerde nog dat de industriële structuur in de westerse regio’s omgevormd moet worden naar een structuur met milieuvriendelijke hoge toegevoegde waarde, door innovatie en technologie. De bouw van infrastructuur en de bescherming van het milieu blijven belangrijk. Hij drong aan om het milieu te beschermen, de wegen- en water infrastructuur te verbeteren. Li riep op tot meer inspanningen ten voordele van het geavanceerd maakwerk en opkomende sectoren maar ook tot de promotie van nijverheden met ‘minderheidskarakteristieken’ zoals geneesmiddelen en traditionele ambachten. Tenslotte wil het nieuwe vijfjarenplan een gezond investeringsklimaat zodat investeerders geholpen worden door het verlichten van de administratieve vergunningen en door het verminderen van de kosten.

SST-plannen

De vergadering over het nieuwe vijfjarenplan viel praktisch samen met de inhuldiging van twee lange SST-lijnen die  van de oostkust naar het zuidwesten rijden. De lijn westsstShanghai-Kunming is 2.252 km lang en loopt dwars door de vijf provincies Zhejiang, Jiangxi, Hunan, Guizhou en Yunnan. Daardoor wordt de reistijd van 34 uren ingekort tot 11 uur. De lijn is ook de langste tussen oost en west, want de noord-zuid lijn tussen Beijing en Guangzhou is 2298 km lang. De tweede ingehuldigde lijn was de lijn tussen Kunming en Nanning, hoofdstad van Guangxi Zhuang A.R. Hier werd de reistijd van zeven uur ingekort tot twee. Kunming verwacht na de opening van de nieuwe lijnen een verdubbeling van het jaarlijkse aantal toeristen
China heeft nu 20.000 km SST-lijnen gebouwd en tegen 2020 moet dit aantal 30.000 km (aangelegd) tot 45.000 (ook in aanleg)km bedragen. China gaat er immers de komende 5 jaar nog 3500 miljard yuan aan spenderen. Tegen 2020 moet 80 % van de steden met het SST-net zijn verbonden, zei viceminister van spoorwegen Yang Yudong naar aanleiding van een witboek hierover. Nu heeft China een totaal spoorwegnet van 123.000 km waarvan 20.000 km SST. Van 2011 tot 2015 heeft China al 3580 miljard geïnvesteerd in de aanleg van 30.000 km SST. De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie voorziet tegen eind 2025 een spoorweg netwerk met 175.000 km waarvan 38.000 km SST. Yang is er van overtuigd dat ook de SST-lijnen in het zuiden winstgevend kunnen worden zoals de lijn tussen Beijing en Shanghai nu. Overigens moet niet alles netto winstgevend zijn want door de aanleg profiteren ook de gebieden door een betere ontsluiting die bijvoorbeeld meer toeristen met zich brengt. Volgens China Railway Corp begonnen vorige de werken aan een SST-lijn tussen  de hoofdstad van Guizhou Guiyang en Nanning die de hoofdstad is van de Guangxi Zhuang A.R.
Bronen: en.ce.cn

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *