Zal een kanaal ook Thailand doorkruisen?

China heeft officieel ontkend een rol te spelen in de aanleg van een kanaal door Kra Isthmus, het engste deel van het Maleise schiereiland.  Het kanaal van 100 km laat zowel toe de flessenhals van het Malakka-kanaal te vermijden als dat schepen rechtstreeks van de Stille Oceaan de Indische oceaan kunnen invaren met een besparing van 1200 km.

kraisthnmsHet geplande kanaal is een initiatief van de China-Thailand Kra Infrastructure  Investment and Development  waarvan de Chinees Guo Yi voorzitter is. Het nieuwe kanaal door de engste breedte van Thailand werd voorgesteld op een persconferentie samen met de Thaise defensieminister General Prawit Wongsuwon.. Een MoU werd getekend voor het graven van het kanaal dat 100 km lang is, 25 meter diep en 400 meter breed. Het Panamakanaal is 15 meter diep, en is maximaal 300 meter breed.
Het laat toe dat schepen van de Golf van Thailand rechtstreeks in de Andaman zee uitkomen wat een besparing van 1200 km betekent, vergeleken met het huidige traject wat door de engte van Malakka gaat. China betrekt momenteel 80% van zijn petroleum en van zijn gas langs deze route en de vrees bestaat dat Amerika deze engte in geval van conflict zou kunnen blokkeren.
Het project waarvan de bouw snel zou beginnen, kost $ 28 miljard en de bouw zou 10 jaar in beslag nemen. Zeker is dat het initiatief de band met de ASEAN landen verder zal aanhalen en dat de vaartijd van schepen naar Chinese havens met 2 tot 5 dagen wordt ingekort.
Het plan voor het kanaal is al meer dan 100 jaar oud, maar totnutoe ontbrak het aan voldoende financiële middelen. Een paar jaar terug vormden de Chinese staatsondernemingen LiuGong Machinery, XCMG, en het privébedrijf Sany Heavy Industry een werkgroep die de bouw wilde promoten. Na projecten in Pakistan, Rusland en India is dit kanaal weer een parel bij op het snoer van de vernieuwde zijderoutes, zelfs al gaat het eerder om een privé-initiatief. .Ook wordt voorspeld dat het kanaal het belang van Singapore in Azië zal doen afnemen ten voordele van Hongkong en de Chinese havens.
Bronnen: Wantchinatimes, Wikpedia
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *