Grootschalig gesjoemel met subsidie voor elektrische voertuigen?

Na berichten dat gesjoemeld wordt met subsidie voor elektrische auto’s heeft de regering een grondig onderzoek bevolen. Minister van Financiën Lou Jiwei heeft  aangekondigd dat de subsidies afgebouwd zullen worden en in 2021 helemaal verdwijnen. Producenten Tesla en BAIC koesteren echter grote plannen

chinese-cars-De cijfers ogen mooi. Tijdens de eerste 10 maanden van 2015 werden meer dan 171.000 wagens op nieuwe energie verkocht en werden er in 2015 met 379.000 stuks vier maal zo veel vervaardigd als het jaar voordien. Zowel de centrale als de lokale besturen verschaffen de koper een toelage zodat hij in Guangzhou in totaal 117.000 yuan kan opstrijken van de diverse niveaus en in Shanghai 114.000 yuan.  De koper van een elektrische bus kan zelfs bogen op een toelage van 300.000 yuan. Volgens mediaberichten zou geknoeid zijn met 50.000 documenten van verkochte groene wagens of bussen.
Volgens algemeen manager Yale Zhang van Automotive Foresight (Shanghai) doet de fraude zich voor in vele kleine steden en vooral met de elektrische bussen en commerciële voertuigen. Er zijn talrijke legale producenten die de vergunning doorverkopen aan nog kleinere eenheden die dit enkel doen om de subsidies op te strijken. De legale firma’s verkopen eenvoudig batterijen aan de kleine bedrijfjes die voertuigen van povere kwaliteit assembleren en deze verkopen aan autoverhuurbedrijven zonder zich als bedrijf gevestigd te hebben en enkel in naam bestaan. De grotere centra en grote merken zijn naar verluidt niet betrokken in deze fraude.
De regering heeft daartegen al een fraude onderzoek aangekondigd dat uitgevoerd zal worden door 4 instanties: het Ministerie van Financiën, het Ministerie van Industrie en IT, het Ministerie voor Wetenschap en Technologie en de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie. De 4 gaan samen verrassingsinspecties uitvoeren in uitgekozen steden en gaan tot tot drie jaar terug met het inspeteren van de boeken. Ze zullen ook cijfers uit diverse bronnen met elkaar vergelijken.

ebussen

Gesjoemel met e-bussen?


Volgens vicedirecteur Chen Qingtai van het onder de regering vallende China Development  Research Center is het vooral de regeringspolitiek die zorgt voor het huidige aantal verkochte groene wagens, en niet zozeer de markt. Minister van Financiën Lou Jiwei heeft op de website van het ministerie geschreven dat de bewuste subsidies gradueel zullen worden afgebouwd om na 2021 verder te verminderen zodat een marktgerichte ontwikkeling de regel wordt. De plannen bestaan om gedurende een eerste jaar de subsidie met 20 % te verminderen en met 40 % tussen 2019 en 2020.
Insiders uit de autonijverheid vinden dat de markt zich moeilijk zonder ondersteuning kan handhaven, maar verwijzen naar een systeem met subsidie in Californië dat de producenten in hun O&O subsidieert wanneer ze een bepaald aantal e-cars hebben verkocht. Het wordt anders wellicht moeilijk om tegen 2020 de doelstelling van 5 miljoen verkochte nieuwe elektrische wagens te halen, want dit impliceert dit jaar de verkoop van 1 miljoen groene auto’s. Dus pleiten specialisten eerder voor een marktsysteem dat de producenten stimuleert in hun O&O zoals in Californië.

Merken

teslamodelx

Tesla Model X


Bij de merken op het terrein hebben de Chinese cijfers alvast de grote baas van Tesla Elon Musk aan het denken gezet. Hij wil er zo snel mogelijk een fabriek openen. Het enige waar Musk nog over moet onderhandelen, is de import taks en de sociale kosten om een fabriek in werking te stellen. Tot op vandaag heeft Tesla 15 winkels in zeven grote steden en meer dan 340 superchargers door heel China. Tesla Motors claimt dat zijn superchargers de auto’s binnen 20 minuten voor 50% opladen en op een half uur tijd zou het rijbereik met 275 km toegenomen zijn. Voeg daar nog 1.600 Teslaladers (destination chargers) aan toe. In Hongkong alleen al zijn er 42 superchargers; zelfs Californië komt niet aan dat aantal. Tussen 2014 en 2015 noteerde Hongkong een groei van 270% op het vlak van elektrische auto’s. Om de markt nog meer open te breken, verwacht Elon Musk dat de Tesla Model X tegen de tweede helft van het jaar ook in China beschikbaar zou moeten zijn. Het kan allemaal niet snel genoeg gaan.
beijingEV

BEV-auto’s


Anderzijds zit de elektrische poot van BAIC-groep Beijing Electric Vehicle ook niet stil. Volgens het zopas aangekondigde vijfjarenplan wil BAIC BEV de productie tegen 2020 uitbreiden tot jaarlijks 800.000 stuks met een verkoopcijfer van 500.000. Voor de komende 5 jaar hoopt de firma op een omzet van 60 miljard yuan. Het O&O – team wordt opgetrokken tot 5000 personen en het innovatiecentrum plant drie modellen. Bij die innovatie zal het publiek en de media worden betrokken. BAIC BEV mikt op een kwart marktaandeel en ook wereldwijd de vierde producent te worden van elektrische auto’s. Vorig jaar verkocht de firma 20.000 stuks en dit was 2,6 maal meer in vergelijking met 2014. Vooral de strategische samenwerking met Daimler werkt de vooruitgang in de hand. Het vijfjarenplan beoogt tegen 2020 eveneens een beursgang in China met een marktwaarde van 100 miljard yuan.
Bronnen: En.ce.cn/ China Daily/ zdnet.com

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.