Huanghuahaven werd uitgebreid

De haven Huanghua in Hebei werd woensdag heropend na belangrijke verbeteringswerken. De haven, die voorheen bekend stond als China’s tweede grootste steenkoolhaven,  werd omgevormd tot een multifunctionele en meer efficiënte transporthub die een regionaal logistiek centrum moet worden.

Huanghua haven

Huanghua haven


De eerste fase van het uitbreidingsproject dat woensdag werd opengesteld, kostte 12,7 miljard yuan. Het omvat een zeekanaal dat schepen van 100.000 ton aankan, en aanlegplaatsen voor steenkoolschepen, maar nu ook voor andere vrachtschepen en olietankers. De herontwikkeling voorziet drie fases, waarbij uiteindelijk schepen tot 250.000 ton zullen kunnen worden onthaald op een gebied van 80 km² en 200 aanlegplaatsen. Gehoopt wordt dat de haven een sleutelcentrum voor shipping kan worden in Noord-China, met een capaciteit van 500 miljoen ton. De haven wordt ook in een breder verband gezien, met naast de stad Huanghua ook de Zhongjie -en Nandagangnijverheidszones en nog een chemisch nijverheidspark: deze zone heeft een oppervlakte van 2400 km², een kustlijn van 130 km en meer dan een half miljoen inwoners. .
Zowel nieuwe auto- als spoorwegen worden momenteel aangelegd om de haven beter te verbinden met het binnenland, maar zelfs met het oog op spoorbevrachting tot in Nederland.  Er blijken ook diverse verhuisprojecten van nijverheden in de pijplijn te zitten naar de nieuwe Bohaizone, zoals het gebied officieel heet. Duidelijk is dat de lokale bestuurders van de zone een logistiek centrum willen maken. Op een termijn van 10 jaar zou Huanghua 1 miljoen bewoners gaan tellen. Feit is dat het Bohaigebied meer dan 200 miljoen ton oliereserves heeft. Momenteel wordt door  PetroChina, Sinopec en de Huanghuaraffinaderijen reeds een jaarlijkse productie van 10 miljoen ton voortgebracht en gestreefd wordt naar 20 miljoen op 5 jaar tijd.  Zoutvelden leveren jaarlijks 1,5 miljoen ton. Kortom, het ontbreekt niet aan projecten. Benieuwd hoe de haven van Tianjin zal reageren op de evolutie van de buurhaven.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *