iTrends 5G-beschikbaar voor brede publiek

Het publiek kan voortaan een 5G-abonnement kopen. 5G wordt al gebruikt bij geautomatiseerde havens en bij de eerste slimme logistieke zone van JD.Logistics. Alibaba heeft het voorbije kwartaal weer puike prestaties neergezet. De wetgever heeft een wet op versleuteling aangenomen en Volkswagen wil zijn achterstand in zelfsturende wagens wegwerken. De Chinese nieuws app News Break is succesvol in de VS en de top Chinese robotbouwer heet Siasun.

De telecom operatoren bieden vanaf 1 november 5G aan voor het brede publiek. 10 miljoen personen hebben al op voorhand geboekt. Dit komt vier maanden nadat China de vergunningen heeft toegekend. Zuid Korea was het eerste land dat 5G commercialiseerde, maar van China wordt voorspeld dat het de grootste 5G markt wordt. De 3 operatoren willen er dit jaar meer dan 300 miljard yuan aan uitgeven waarbij de kosten voor 130.000 basisstations.

China Mobile rolt dit jaar haar 5G netwerk uit in 50 steden en in 2020 zouden 340 steden bereikt worden. De prijs van een abonnement zou tussen 200 en 600 yuan per maand schommelen. Bloomberg

5G cruciaal bij slimme verscheping

5G is cruciaal bij de ontwikkeling van slimme verscheping en de bouw van geautomatiseerde containerterminals zoals te Xiamen, in Qingdao en in de Yangshan diepzeehaven te Shanghai. De technologie vereist lage reactietijd, grote bandbreedte en betrouwbaarheid. Qingdao was de eerste; Yangshan is de grootste. In juni bouwde China Merchants Group de eerste slimme haven te Shenzhen.

Ook andere havens zoals de Wuhu haven in Anhui spelen in op de trend. Wuhans Huashan Port werkt al met enkele zelfsturende wagens. China Cosco Shipping Corporation heeft een samenwerkingsakkoord met China Mobile om een lab op te zetten voor slimme havens. Het brein van de slimme Yangshan haven werd bovendien ontwikkeld door lokale bedrijven. China Daily

JD.com: slimme logistieke zone

JDLogistics heeft in Beijing een 5G aangedreven slim logistiek park ingehuldigd volgens de eigen Industriële IoT (IIoT) strategie. Het controlesysteem detecteert en analyseert problemen in real time en zendt op voorhand een alarm uit als iets dreigt te mislopen.

Het 5G-systeem impliceert ook slim parkeren waardoor de binnenkomende voertuigen geleid worden tot de juiste parkeerplaats of aanlegplaats.  Later zullen de IIoT-toepassingen nog worden uitgebreid. Na deze eerste slimme logistieke zone wil JD.com ook andere zones slimmer maken. Sinds 2017 is JD Logistics een aparte entiteit die overigens wordt open gesteld voor derde partijen en dit vooral gericht op uitbreiding naar kleinere steden. JD.com beschikt over 25 logistieke zones en 600 opslagplaatsen met in totaal 15 miljoen m² vloeroppervlakte. Dit jaar zou het filiaal uit de rode cijfers geraken.  jdcorporateblog.com, China Daily

Alibaba cijfers weer de hoogte in

In het derde kwartaal steeg de omzet van Alibaba met 40% tot 72 miljard yuan en verdriedubbelde de winst door een eenmalige winst van Ant Financial. Hoe succesvol Alibaba ook is in de e-commerce toch verliest het geld bij het bezorgen van maaltijden door Ele.me. De omzet in de cloud groeide weer met 60% en dit voor het tiende kwartaal op rij. Overigens heeft Alibaba Cloud met zijn platform MaxCompute het wereldrecord gebroken in big data prestaties. Het aantal abonnees van video platform Youku steeg met de helft. SCMP, lebigdata.fr/

.

Wet op versleuteling.

Het wetgevend Nationaal Congres heeft een wet op cryptografie aangenomen. Deze wet die op 1 januari van kracht wordt, moet de ontwikkeling van de versleuteling in de hand werken en zo bijdragen tot meer cyberveiligheid. Naar verluidt is de wet ook een opstap naar de digitale munt die China in omloop wil brengen. De wet maakt een onderscheid tussen essentiële,- gewone- en commerciële cryptografie.

De twee eerste soorten zijn geregeld door de overheid; commerciële cryptografie kan gebruikt worden door individuen en zaken om hun cyberinformatie veiliger te maken. De wet geeft ook de wettelijke verplichtingen aan in geval van wangedrag zoals iemand die kwetsbaarheden ontdekt in essentiële en gewone versleuteling en deze niet rapporteert. technode

Volkswagen wil achterstand weg

Volkswagen wil de achterstand wegwerken die het heeft in zelfsturende wagens. Vooreerst wordt daartoe de aparte eenheid Volkswagen Autonomy (VWAT) opgericht. Daarnaast gaat VW ook samenwerken met Ford om samen zelfsturende wagens te ontwikkelen. Dit veronderstelt een investering door VW in Argo AI het filiaal voor zelfsturende wagens van Ford. VWAT en Argo AI gaan overigens nauw samenwerken. Op dit vlak beschikt Daimler al over een alliantie met BWW en Honda met GM. Le Point Auto/AFP

VNews Break in VS succesvol


Tussen januari en september was News Break van het bedrijf Particle Media in de VS de meest gedownloade app in de Android Play Store en stond tweede in de Apples App Store na Twitter. De nieuws aggregator van concurrent Bytedance Topbuzz stond maar op de twintigste plaats. Bytedance heeft wel succes in de VS met Tiktok.

Naar verluidt zou Topbuzz meer op vedetten-nieuws gericht zijn, terwijl News Break goed het lokaal nieuws weergeeft. Ook zou News Break voorzichtiger omgaan met de inbreng van lezers. Particle Media werd in 2015 opgericht door Zheng Zhaohui en wordt gesteund door investeringen van IDG Capital, ZhenFund en NetEase Capital. In China staat de nieuws aggregator van Bytedance Jinri Toutiao op de tweede plaats als meest gedownloade app van de iPhone. SCMP

Siasun top robotbouwer

Xiasun Robot & Automation is de grootste Chinese robotbouwer. Na 19 jaar is de firma aanwezig in 30 landen en regio’s. Twee derden van de klanten zijn buitenlands zoals de autobouwers General Motors, Ford, BMW, Jaguar en Land Rover. In China heeft het vier productiebases en wereldwijd 20 organisaties voor dienstverlening.

Voorzitter Qu Daokui is van plan acht O&O-innovatiecentra te bouwen wat nodig is om in het buitenland te slagen. Volgens het ministerie zijn de helft van de binnenlandse robots uitgerust met Chinese servomotors. Siasun heeft al controlepanelen met AI mogelijkheden en spitst zich toe op de groeisector van cobots die samenwerken met de mens.  China Daily

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar