iTrends: Alibaba en JD.com optimaliseren logistiek

Alibaba geeft 800 miljoen dollar uit om het aandeel in zijn logistiek netwerk Cainiao echt controlerend te maken. Concurrent JD.com pakt uit met twee zelfbesturende bestelwagens die zullen ingezet worden in zijn distributienet. Alibaba laat zich voortaan eveneens in met gaming. Ook jonge kinderen gaan in China het internet op. Didi Chuxing investeert in een platform voor tweedehandswagens.

Het distributienetwerk van Alibaba Cainiao dat dagelijks 55 miljoen pakketjes aflevert, verliest per kwartaal 250 miljoen dollar. Om beter Cainiao naar zijn hand te kunnen zetten, trekt Alibaba 800 miljoen dollar uit om zijn aandeel te verhogen van 47 tot 51 %. Daarmee krijgt het vier van de zeven zetels in de Raad van Bestuur. De groep belooft de komende 5 jaar nog eens 100 miljoen te zullen investeren. Volgens CEO Daniel Zhang moet Cainiao ’s werelds efficiëntste distributienetwerk worden. Cainiao is van plan om 1 miljoen slimme bestelwagens in te zetten en verwacht binnen 10 jaar een miljard leveringen per dag. Vorig jaar werden in China dagelijks 80 miljoen pakketjes besteld. Concurrent JD.com heeft met autoproducenten een akkoord om de SAIC Maxus en Dongfeng Motor zelfsturende bestelwagens te bestuderen en te ontplooien. De twee modellen zouden ingezet worden tussen distributiestations en afleveringspunten. De SAIC Maxus heeft al succesvol testen doorstaan met automatische routeplanning, automatisch inhalen en zelf parkeren. JD.com beschikt al over leveringsdrones en met robots geautomatiseerde opslagplaatsen. Het beweert goed op weg te zijn een leveringsdrone in functie te stellen die tot één ton kan vervoeren in de landelijke gebieden.

Alibaba gaat toch gamen

‘Noch liever sterven dan in games te doen’ zei Jack Ma van Alibaba in 2008. Hij herhaalde in 2010 ‘nooit een cent te zullen investeren in spellen’. Vorige maandag onthulde Alibaba Digital Media and Entertainment Group echter dat het een groep zal stichten voor games. Leider wordt voormalig CEO Zhan Zhonghui van Netease. Toen Zhan voor Netease werkte groeide dit bedrijf van 10 tot 4000 personeelsleden. Zhan neemt van zijn eigen gaming bedrijf EJoy in Guangzhou nog een productmanager mee en de hoofdontwikkelaar.  Volgens CNG en IDC steeg de omzet van de gamingindustrie tijdens de eerste jaarhelft met 26% tot 99 miljard yuan. In juni 2014 had Alibaba het gamesbedrijf 9games gekocht en twee maanden later investeerde de groep 120 miljoen dollar in de VS spelontwikkelaar Kabam.

Alibaba in Rusland en Hongkong

Het Alibaba B2C platform Tmall steekt voor de eerste keer de grens over en start een werking in Rusland, aldus TASS. De testfase startte op 28 september en de officiële lancering volgt midden oktober. Tmall vertrekt als onderdeel van AliExpress dat al twee jaar in Rusland actief is. Daarmee is het land al het derde meest belangrijke land qua bestellingen op AliExpress. Volgens Alexa is Tmall ’s werelds 14-de drukst bezochte site. lecourrierderussie.
De financiële afdeling van Alibaba Ant Financial heeft in Hongkong met CK Hutchison een partnerschap afgesloten om samen betalingsdiensten uit te baten. Tegen het jaareinde moet een joint venture klaar zijn die de tegenwoordigheid van Alibaba in Hongkong uitbreidt in de 600 CK Hutchison filialen. De in Hongkong in april gelanceerde Alipay is al aanvaard in 4000 Hongkong winkels. SCMP

Ook heel jonge internetters

Kinderen gaan steeds jonger online, aldus het Guangzhou dagblad dat de resultaten weergeeft van een onderzoek door het Guangdong Internet Security for Children Forum. Sommige kinderen gebruiken op driejarige leeftijd de sociale media, winkelen online op 7 jarige leeftijd en overstijgen de internetcapaciteiten van hun ouders wanneer ze 14 jaar zijn, zo blijkt uit het betreffende onderzoek.  Eveneens toont het onderzoek aan dat 23% van de voorschoolse kinderen meer dan een half uur per dag online gaan. Bij de 7-jarigen heeft 60% al spellen, video’s of muziek gedownload. 10% van deze leeftijdsgroep chat terwijl 70% van de twaalfjarigen sociale media gebruikt. De meeste kinderen wensen vergezeld te zijn van hun ouders.  Peoples Daily

Imagination Technologies gekocht door Canyon Bridge

Volgens de Financial Times is de Britse chipbakker Imagination Technologies het eens met hun verkoop tegen 550 miljoen pond aan Canyon Bridge dat over Chinese dekking beschikt. De ontwerper van mobiele chips verklaarde in juni te koop te zijn nadat zijn grootste klant en een van zijn grootste aandeelhouders Apple liet weten het gebruik van zijn technologie te laten uitdoven. Achter Canyon Bridge uit Palo Alto, California staat het Chinees staatsfonds Yitai Capital dat nauwelijks een week geleden een Trump veto opliep voor het kopen van VS chipproducent Lattice. Het VS-filiaal van Imagination Technologies MIPS, wordt door Tallwood Venture Cap opgekocht voor 65 miljoen dollar. Het is nu uitkijken hoe de regering van premier May aankijkt tegen de deal. De Raad van Bestuur staat er achter na garanties over verdere autonome ontwikkeling en uitbreiding naar Azië toe. FT

Didi Chuxing in tweedehandswagens

Taxi app Didi Chuxing investeert 200 miljoen dollar in het platform voor tweedehandswagens RenRenChe. Het verkopen van wagens brengt meer op dan ritten te verkopen, zo blijkt. De diensten van RenRenChe zullen binnenkort beschikbaar zijn voor de 17 miljoen taxichauffeurs met DidiChuxing. De China Automobile Dealers Association  verwacht dat dit jaar 12 miljoen tweedehandswagens verkocht worden wat 20% meer is dan vorig jaar. Didi investeerde tientallen miljoenen in Ofo deelfietsen. Tencent heeft ook al 85 miljoen dollar geïnvesteerd in RenRenChe. De waarde van Didi werd eerder dit jaar op 50 miljard dollar geschat. CNN

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *