iTrends: Driejarenplan voor ICT-verbruik

China heeft een driejarenplan om het IT-verbruik te stimuleren. Alibaba sluit een deal met Shanghai en is van plan de Hemaketen uitgebreider en beter te maken. Foxconn gaat te Zhuhai een chipsfabriek bouwen. Er zijn nationale richtlijnen voor zelfsturende auto’s en een sub comité voor het gebruik van big data in de gezondheidssector. JD.Com wil haar logistiek afsplitsen en we hebben deze week het nieuws rond Tencent afgesplitst.

Het ministerie van Industrie en IT heeft samen met de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie een driejarenplan opgesteld om het verbruik van IT te stimuleren. Tot 2020 zou de sector jaarlijks met 11% moeten groeien om 6000 miljard renminbi te bereiken. Dan zouden 98% van de dorpen verbonden moeten zijn met het 4G-netwerk. Het actieplan benadrukt vier subsectoren: nieuw IT-aanbod, informatiediensten, het opbouwen van het verbruik en de verbetering van de zakelijke IT-omgeving. Het document hoopt eveneens het individueel en collectief verbruik van IoT diensten aan te moedigen, slimme apparaten waarbij AI-aangestuurde en ook industriële uitrusting zoals hightech schermen en componenten voor autonome voertuigen. Technode

Ook Shanghai maakt deal met Alibaba

In navolging van Hongkong sluit nu ook Shanghai een digitaliseringsovereenkomst met Alibaba. Bedoeling is de metropool vooraan te plaatsen in de open deur politiek en ook de coördinatie te verbeteren met de buurprovincies. Partijsecretaris Li Qiang wil Alibaba steunen bij de industriële ontplooiing en de promotie van innovatieve zakenmodellen op het gebied van internetfinanciën, nieuwe kleinhandel en slimme stedentechnologie. Voorzitter Jack Ma zei dat zijn firma nieuwe business, technologie, producten en modellen naar Shanghai zal brengen. Meer concreet zal de bouw van Alibaba’s Hongqiao transportcentrum versneld worden uitgebouwd evenals het hoofdkwartier van Alipay en het platform voor vermogensbeheer Ant Fortune. Alibaba beloofde te Shanghai de diensten te verbeteren die 70% van de economie uitmaken. Digitale middelen zullen aangewend worden voor nieuwe kleinhandel, slimme logistiek en milieubeheer in de delta van de Jangtse China Daily

Meer Hema’s, meer verse waren

De Alibaba winkelketen Hema Fresh breidt uit. De keten die twee jaar terug in Shanghai startte plant winkels in alle eersterangs- en tweederangs steden om zo 300 miljoen consumenten te bereiken. Daarnaast heeft Hema partnerschappen afgesloten met 500 verkopers waar onder ook productiebases van landbouwproducten. Het programma ‘dagelijks vers’ zorgt er voor dat er elke dag vers vlees en verse melk aangevoerd wordt uit Yunnan, Hubei en Shandong. Volgens CEO Hou YI zijn de typische Hema klanten consumenten die gemiddelde- of hoger verdieners zijn en eerder op dagelijkse basis naar de supermarkt komen dan éénmaal per week. Hou Yi wil ook dat op maat gemaakte goederen binnen 3 jaar voor de helft instaan van de verkochte waren en ook dat verschilt van de supermarkt. China Daily

Foxconn wil chipsfabriek te Zhuhai

Foxconn heeft vorige donderdag met de stad Zhuhai een contract getekend voor de bouw van een chipsfabriek. Het contract met Zhuhai voorziet eveneens de ontwikkeling van projecten die in verband staan met het industrieel internet. De strategische samenwerking met Zhuhai komt enkele weken nadat de groep de eerste steen legde van een bedrijf voor vlakschermen in Wisconsin. Zoals bekend is de chips productie een zwak punt voor China dat vorig jaar voor 260 miljard $ moest invoeren. SCMP

Standaarden voor testen zelfsturing

Nadat diverse lokale besturen al reglementen uitvaardigden voor het testen van zelfsturende wagens is er sinds vorige week ook een nationale regeling. De regering had aan de China Industry Innovation Alliance for the Intelligent and Connected Vehicles gevraagd de nationale standaarden voor te bereiden. Met de veiligheid als hoofddoel bepalen de nieuwe standaarden regels bij het testen van voertuigen in 34 verkeerssituaties zoals het vertragen na het detecteren van snelheidsborden en het stoppen wanneer er voetgangers zich voor de auto bevinden. China verwacht dat slimme voertuigen met autonome functies tegen 2020 de helft uitmaken van de verkochte wagens in het land. 12 Chinese autobouwers hebben een joint venture met 600 miljoen yuan gevormd die zich specialiseert in O&O op dat vlak. China Daily

‘Big data’-injectie voor gezondheidssector

Ngo China Smart Healthcare Industry Alliance heeft een sub comité gevormd dat het gebruik van big data in de gezondheidssector wil bevorderen. De regering vaardigde al in juni 2016 een richtlijn uit om het gebruik van big data in de gezondheidszorg te promoten door het delen van gegevens over regio’s en sectoren. Directeur van het nieuw comité Wang Xinping vindt het probleem om de verschillende noden van de patiënten te kunnen voldoen en daarbij de privacy verzekerd wordt. Het comité heeft zich omringd met wetenschappelijke onderzoekers, medische professionals en ondernemers. Het wil het idee promoten om een nationaal e-identificatie centrum op te richten. Dit centrum kan geavanceerde technologie gebruiken voor het vergelijken van de resultaten van klinische testen, het ontwikkelen van het systeem voor klinisch advies, patiëntbewaking op afstand, analyse van klinische gegevens…Het comité wil tenslotte ook een traceersysteem op poten zetten om de kwaliteit van landbouwwaren en Chinese geneesmiddelen te bewaken, onderwijsprogramma’s op te zetten die toegesneden zijn naar de noden van individuen of buurten tot en met internationale uitwisselingen organiseren met de BRI-landen. China Daily

JD.com wil logistiek afsplitsen

In navolging van concurrent Alibaba met Cainiao wil webwinkel JD.com zijn logistieke activa afsplitsen, zo maakte topverantwoordelijke voor financiën Sidney Huang bekend in een conference call.  Tijdens het eerste semester steeg de omzet van de logistiek en aanverwante met 151%. Nu heeft het in totaal voor 2,5 miljoen m² aan opslagruimte. Tijdens het tweede kwartaal nam de omzet met 31% toe en besteedde JD.com met 2,8 miljard 79% meer aan technologische- en content uitgaven. De winsten daalden daardoor wel van 976 miljoen yuan in K2 2017 tot 478 miljoen dit jaar. Het aantal maandelijks actieve klanten steeg met 21% tot 313 miljoen.  China Daily

Toch bezorgdheid om privacy

Van Chinese burgers wordt vaak verondersteld dat ze zich weinig zorgen maken om de privacy. Toch worden ze almaar meer bewust over datalekken. De onderzoeksafdeling van Tencent heeft een enquête gehouden bij 1285 personen en daarvan zijn 35% voortdurend bezorgd over het lekken van gegevens, 60% is af en toe bezorgd en 4% trekt er zich helemaal niets van aan. Na datalekken gaat de meeste bezorgdheid uit naar wanpraktijken van personeel en naar aanvallen van hackers. Ook het paswoordprobleem bewijst dat velen bekommerd zijn over hun privacy. De helft van de ondervraagden gebruiken meerdere paswoorden voor de meeste van hun accounts. 14% gebruiken maar één paswoord voor meerdere sites. 60% zouden hun paswoord veranderen wanneer het platform gegevens zou lekken. De Chinese verbruikers zijn behoedzaam met het vrijgeven van hun identiteit. Als de mogelijkheid voor handen is, logt 88% in via een derde partij zoals WeChat en Weibo omdat dit een bijkomende bescherming biedt. technode
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *