iTrends: Trump staat achter Tiktok deal met Oracle (upd)

President Trump die vrijdag verbood om in de VS nog Tiktok en WeChat te downloaden, stond zaterdag wel achter de deal met Oracle. Singapore wordt door de Chinese internetgiganten graag gezien als bruggenhoofd naar Zuidoost-Azië. Alibaba en China Mobile overwegen te investeren in bewakingsfirma Dahua. Alibaba wil de kleine bedrijven slimmer maken. AI en VR zijn sterk in opmars. Kuaishou bereidt (ook) een beursgang in Hongkong voor.

*Het VS-departement Handel heeft vrijdag laten weten dat VS-internetbedrijven niet meer in de VS mogen werken met WeChat van Tencent en met Tiktok van Bytedance. Dit houdt in dat de Android en Apple e-stores de Tiktok en apps niet meer mogen aanbieden om te downloaden. Als reden wordt aangegeven dat de app op ‘kwaadaardige wijze’ gegevens verzamelt van VS-burgers. President Trump heeft echter zaterdag verklaard achter de deal tussen Tiktok met Oracle te staan omdat de controle van Oracle en Walmart ‘100 % veiligheid garandeert’. Volgens Bytedance behoudt het 80% van het nieuwe Tiktok Global, maar Trump weet al dat de VS-bedrijven met de beursgang de meerderheid zullen kopen. .Bytedance heeft immers aangeboden een beursgang in de VS aan te gaan en beloofde 25000 nieuwe banen. De krant Global Times blijft kritisch en zegt neen tegen de ‘diefstal van Tiktok‘. Qua WeChat heeft een VS rechter in een kort geding beslist over de klacht van de US WeChat Users Alliance dat Trumps verbodsverordening te vaag geformuleerd is. Zondag heeft een rechter in San Francisco het WeChat verbod geblokkeerd. De VS telt 19 miljoen WeChat gebruikers en 100 miljoen Tiktokkers. In Europa zijn er 100 miljoen. (SCMP, FT)

*Het CFIUS heeft ook gaming bedrijven details opgevraagd over de veiligheidsprotocols van hun gegevens. Tencent bezit Riot Games in Los Angelos en heeft 40% aandelen bij Epic Games, 15% van spelontwikkelaar Glu Mobile en 5% van Activision Blizzard.

*Tencent heeft de naam van zijn samenwerkingsapp voor op kantoor veranderd van WeChat Work naar WeCom opdat het niet onder het VS verbod zou vallen van WeChat. Eenmaal WeCom gedownload, kunnen de gebruikers wel hun vrienden uit WeChat importeren, aldus Reuters.

*Zaterdag heeft het Chinese ministerie voor Handel bevestigd klaar te zijn met zijn zwarte lijst van bedrijven en personen die de Chinese nationale belangen ondermijnen. Deze zwarte lijst kan ook toegepast worden op entiteiten die Chinese bevoorrading in het gedrang brengen, aldus de Global Times. De persoon of de instelling waartegen een onderzoek loopt, zal zich kunnen verdedigen en aan hem/haar kan een uitstelperiode worden verleend om zich te corrigeren, meldt de SCMP

Singapore gegeerd als bruggenhoofd

*Na Bytedance en Alibaba is ook Tencent van plan om van Singapore zijn bruggenhoofd te maken naar 650 miljoen potentiële klanten in Zuidoost-Azië. Tencent zal er een internationale gaming hub uitbouwen. Recentelijk ondervond het tegenslag met zijn uitbreiding in India. Reuters

*Alibaba onderhandelt met Grab uit Singapore om 3 miljard $ te investeren in Grab, de grootste aanroepdienst van wagens in Zuidoost-Azië. De waarde van Grab wordt op 14 miljard geraamd. Uber dat in maart 2018 Grab verkocht, behield 28% van de aandelen SCMP

Investeren Alibaba en China Mobile in Dahua?

De groep Alibaba en China Mobile denken er aan 3 miljard yuan te investeren in Zhejiang Dahua Technology. Dit is de tweede grootste firma in bewakingscamera’s met een marktkapitalisatie van 10 miljard $ en die overigens ook op de Amerikaanse zwarte lijst staat. Door de overeenkomst zou China Mobile gebruik maken van Dahua big data- en clouddiensten, videobewaking en IoT technologie. De overeenkomst heeft te maken met de uitbouw van 500 slimme steden die uitgerust zijn met een gesofistikeerd bewakingssysteem. Volgens Qianzhan onderzoek zal de Chinese markt voor slimme steden die in 2018 7,9 miljard yuan waard was tegen 2022 oplopen tot 25 miljard yuan. Amazon kocht in april van Dahua 1500 camera’s die de lichaamstemperatuur meten. Yahoo finance

Alibaba digitaliseert bedrijven.

*Alibaba heeft met Xunxi Digital Factory een slimme fabriek die gedreven wordt door technologieën zoals proces- en kostenplanning, geautomatiseerde interne logistiek en een eigen productiebesturingssysteem. In de beginperiode werd het Xunxi systeem met zijn in de cloud gebaseerde leveranciersketen aangeboden aan kleine kledingbedrijven. Nu beoogt Alibaba 10 miljoen kleine bedrijfjes te helpen met hun digitalisering. Alibaba wordt in e-commerce op de hielen gezeten door de concurrentie van starter Pinduoduo en zoekt naar nieuwe werkingsterreinen. Bloomberg

* Alibaba heeft ook een verdeelrobot voorgesteld die bij levering de laatste kilometer aflegt. Hij kan 50 pakketjes tezelfdertijd vervoeren en 100 km rijden zonder oplading. Hij is uitgerust met hi-fi GPS, kan hindernissen identificeren en op bewegingen van andere weggebruikers en voertuigen anticiperen. De gebruikers die een bestelling doen, kunnen het moment van de levering uitkiezen en worden bij aankomst gewaarschuwd waarna ze een code moeten intikken voor ontvangst. usine-digitale.fr

AI en VR sterk in opmars

*Vice-minister Wang Zhijun heeft op de driedaagse Smart China Expo Online 2020 te Chongqing verklaard dat China eind vorig jaar 2600 ondernemingen telde in de sector van artificiële intelligentie die goed waren voor een gezamenlijke omzet van 51 miljard yuan Peoples Daily

* Wu Shengwu van hetzelfde ministerie voor Industrie en IT voorspelt dat tegen 2021 de Chinese markt van virtuele realiteit 54 miljard yuan zal bedragen. De sterke opgang China wordt zowel toegeschreven aan overheidssteun als aan de 5G netwerken. China wordt VR-wereldleider aldus marketing-chine.com

Kuaishou bereidt beursgang voor

De Chinese concurrent van Douyin/Tiktok Kuaishou bereidt voor volgend jaar een beursgang in Hongkong voor. Het heeft in 8 financieringsrondes al 4,4 miljard $ aan fondsen opgehaald. Kuaishou wordt gesteund door Tencent, DCM Ventures en Morningside Venture Capital. De onderneming die in 2011 werd gesticht, telde tijdens het eerste semester dagelijks 170 miljoen gebruikers van de livestreaming diensten. 70% van deze diensten die inhoud publiceren, zijn jonger dan 30 jaar. 100 miljoen gebruiken dagelijks Kuaishou voor e-commerce en dit loopt via een partnerschap met JD.com. Douyin heeft 400 miljoen dagelijkse gebruikers en Kuaishou 300 miljoen. SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *