Koffie in de aanval in Pu’er-theestreek

Pu’er is niet enkel in China gekend voor zijn thee. De Los Angeles Times die de streek bezocht, meldt dat het planten van koffie er nu bij de boeren sterk opkomt. De nieuw teelt wordt onder meer gedreven door contracten voor de bedrijven Starbucks en Nestlé die de afgelopen jaren behoorlijk meer winst opleverden vergeleken met thee.
starbucksPu’er ligt in het Verre Yunnan en de stad is synoniem van een Chinese thee die goed is voor vermagering en groeit op de rijke rode grond van de regio. De laatste jaren zijn de boeren echter overgeschakeld naar het planten van koffie wat naar verluidt meer opbrengt. Achter de verandering zitten de 2 buitenlandse keten Starbucks uit Seattle (VS) en Nestlé uit Zwitserland. Zij leiden zowel de boeren op als kopen hun bonen op.
Koffie werd lang door de Chinezen als te bitter bevonden, maar de drank geniet de laatste tijd van een groeiende populariteit onder de stedelijke jongeren. Het staat bij hen om aangetroffen te worden sippend aan een cappuccino. Sommigen introduceerden deze manier van leven na studies in het buitenland. Hoewel China maar een fractie van de koffie verbruikt vergeleken met de VS wordt verwacht dat deze consumptie er jaarlijks met 40% stijgt tot 2015. Koffiehuizen zullen jaarlijks met 23 % stijgen volgens Euromonitor. Veel van deze groei komt van Starbucks die tegen 2015 haar verdeelpunten in China wil verdubbelen tot 1500 en daarmee de tweede markt wordt na de VS. Nestlés Nescafé heeft al twee derden van de lokale markt veroverd. Starbucks werkt met de lokale firma Ai Ni Coffee bij de groei van vier variëteiten in Pu’er.
De grond is vruchtbaar, het provinciaal bestuur wil de productie tegen 2020 optrekken van 60.000 tot 200.000 ton, maar opgemerkt kan worden dat de boeren niet goed opgeleid zijn. De grote vraag is of de boeren standvastig blijven bij de prijsschommelingen want de koffieprijs dit jaar bedraagt maar de helft van deze twee jaar geleden. Dit jaar werd thee planten meer winstgevend. De koffieplanters hopen dus dat de koffieprijs terug opveert.
Los Angeles Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *