Lentefestival 2021: Lokaal- en online toerisme, veel meer pakjes

Tijdens het voorbije Lentefestival werden voornamelijk korte uitstappen gemaakt en online rondleidingen bezocht. De filmontvangsten bereikten op 5 dagen het 7 miljard yuan en dit met overwegend Chinese films. 660 miljoen pakjes werden verdeeld, een explosie met 260 %.

Omdat de overheid tot voorzichtigheid qua reizen had aangemaand wegens het nog dreigend Covid-gevaar zag het nieuwjaar festival er dit jaar anders uit. Vooral het lokaal toerisme bloeide op en ook online rondleidingen waren in trek. Onderdirecteur Zhou Weihong bij reisagentschap Spring Tour uit Shanghai verklaarde dat zijn lokale toeristische producten anderhalf maal toenamen en het aantal wandeluitstappen vijf maal. 80% van de gasten waren personen die in de metropool bleven. De bezetting van de hotels in Shanghai bedroeg met 57% een kwart meer dan vorig jaar. Uit cijfers van Meituan blijkt dat de helft van de klanten naar plaatsen niet verder dan 50 km ver reist. Bij online reisagentschap Tongcheng-eLong lagen de hotelreservaties van de lokale bevolking 32% hoger dan vorig jaar.

QR-code scannen in Kunming

Ook online rondleidingen deden het goed. Te Shanghai hielden musea, kunstgalerijen en andere openbare culturele locaties 300 online tentoonstellingen. In de provincie Yunnan zond online reisplatform ‘Go-Yunnan’ 5 live feeds uit van bekende plaatsen zoals het Lugu-meer en de Meiri Sneeuwberg alias Kawagebo.

Volgens het ministerie van Handel werd van 11 tot 17 februari door de verbruikers 821 miljard yuan gespendeerd aan kleinhandel en catering of 4,9% meer dan vorig jaar. Toch blijft het cijfer nog onder het 1000 miljard uit 2019. Dit is ook nog het geval bij de totale verkoop van verbruiksgoederen dat 3,93% minder uitviel dan in 2019.

Films

Op vijf dagen tijd rijfden de Chinese bioscopen 7,5 miljard yuan binnen waardoor het 5,85 miljard record van 2019 gebroken werd. Volgens ticket platform Maoyan bedroeg de prijs van een ticket 50 yuan natiewijd maar 100 yuan in Beijing. De meest succesvolle films waren Chinese producties zoals Detective Chinatown 3  bovenaan met 3,5 miljard inkomsten. Regisseur Chen Sicheng, wil overigens van zijn films een detective reeks maken. Naar verluidt waren de bioscopen nooit zo’n succesnummer als tijdens deze Chinese nieuwjaar periode.

Pakjes

De post en de koerierdiensten hebben op één week 660 miljoen pakjes bezorgd en dit is 260 % meer in vergelijking met vorig jaar. Vooral de vooruitgang in Centraal China valt op maar in provincies als Guangdong en Zhejiang werd zelfs een verdrievoudiging bereikt. De meerderheid van de bezorgpakketten betroffen voeding, landbouwproducten en geschenken. Het aandeel van e-commerce pakjes steeg verder. ‘Spoedleveringen zijn een gangbare praktijk geworden’, aldus directeur veiligheid Wang Feng bij het State Post Bureau.

Peoples Daily, Global Times, SCMP

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar