Leveringsketens moeten gevrijwaard blijven

In een gelukwenstelegram aan een Forum over leveringsketens heeft president Xi Jinping geschreven dat de leveringsketens veilig, stabiel, soepel, efficiënt, open, inclusief en wederzijds voordelig moeten blijven. Zowel Europa als de VS willen die loskoppelen van China.

Containers in de Yangshan diepzeehaven Foto Global Times Disclaimer

Het is te Hangzhou dat zondag tot dinsdag het International Forum on Resilient and Stable Industrial and Supply Chains werd gehouden. Xi zei dat dat China er onwankelbaar voor zal zorgen dat de industriële- en toeleveringsketens publieke goederen van aard zijn, de veiligheid en stabiliteit van zijn industriële- en toeleveringsketens zal waarborgen en concrete maatregelen zal nemen om de internationale samenwerking op het gebied van industriële en toeleveringsketens te verdiepen.  Deze ketens moeten immers veilig, stabiel, soepel, efficiënt, open, inclusief en voordelig blijven voor de partijen.

Zijn boodschap komt op een ogenblik dat de VS hierin gevolgd door de EU deze leveringsketens willen loskoppelen van China. Het Forum trok echter aandacht van vele firma”s zoals Qualcomm, Honeywell International en Boeing uit de VS, Airbus, BMW, Dassault, SAP en Scheider Electric uit de EU en Panasonic uit Japan. Ook staatsleiders en ministeriële functionarissen uit 15 landen, waaronder de Argentijnse president Fernández en de Servische president Vučić, woonden het forum bij via een videoverbinding en diplomatieke gezanten uit uit 29 landen en vertegenwoordigers van vier internationale organisaties en veel transnationale bedrijven woonden het evenement bij .
Gedurende het Forum hebben de vertegenwoordigers van de Amerikaanse en Europese zakengemeenschap hun lokalisatie strategie toegelicht. Boeing werkt bijvoorbeeld met 30 directe Chinese leveranciers. Het bedrijf heeft met Commercial Aircraft Corporation of China te Zhoushan het 737 Completion & Delivery Center opgericht een première voor Boeing wereldwijd.

Cruciale rol

Volgens onderdirecteur Tian Yun van de  Beijing Economic Operation Association zullen de buitenlandse spelers niet nalaten te investeren in China omdat het als grootste maakwerk land een cruciale rol speelt in de leveringsketens naast de markt die het volgend decennium twee maal zo groot zal worden als de Amerikaanse. Boeing CEO Deal zei dat de meeste VS bedrijven de strategie volgen van ‘In China voor China’. Het Forum, China, G20 2022 voorzitter, Indonesië, Chili, Cuba, Pakistan en Servië hebben gezamenlijk het initiatief voor internationale samenwerking op het gebied van veerkrachtige en stabiele industriële en toeleveringsketens voorgesteld, waarbij alle landen worden verzocht mee te doen

Zowel Washington als Brussel streven echter een afkoppeling na van de Chinese economie en leveringsketens zogezegd om meer onafhankelijk te worden;. President Biden tekende vorige week een beslissing om de beoordeling van buitenlandse investeringen in gevoelige sectoren te versterken terwijl Commissievoorzitter von der Leyen in haar State of The Union vooral de klemtoon legde om meer onafhankelijk te worden in de sector zeldzame aardmetalen.

Merkwaardig is dat vandaag de Financial Times een artikel schrijft dat Europa ver achter ligt in de leverketens van sector van de nieuwe energie wagens en dit zowel voor de elektrische batterijen als voor de motoren die voor de magneten zeldzame aardmetalen behoeven.

Global Times, Financial Times, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *