Misbruiken multinationals angst van Chinese ouders over babymelk?




Verschillende fabrikanten van babymelkpoeder hebben hun prijzen gevoelig laten dalen. Een en ander is een reactie op de aankondiging van een officieel onderzoek naar ongeoorloofde kartelvorming en prijsafspraken.
Afbeelding1In 2008 schrok China op van een grootschalig schandaal rond met melamine vermengde babymelk dat tot de dood van zes kinderen leidde. Sindsdien zijn Chinezen die het zich kunnen permitteren bereid (veel) meer te betalen voor buitenlands melkpoeder of voor producten van Chinese firma’s met buitenlandse technologie. De prijzen stegen met zowat 30%. De aankondiging dat deze firma’s vermoedelijk daarvan gebruik maken om de prijzen kunstmatig op te drijven is een nieuwe schok. Die hoge binnenlandse prijs verklaart ook waarom Chinezen in Hongkong en West-Europa babymelk komen opkopen.
Mead Johnson werd nummer één met een marktaandeel van zowat 12%. Alle Chinese fabrikanten samen komen nog slechts aan 30 tot 50% van de markt.
De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie (NDRC)heeft een onderzoek geopend naar zes internationale merken (Mead Johnson, Wyeth, Dumex, Abbott Labs, Friso) en één binnenlands (Biostime). Wyeth is een merknaam van Nestlé; Dumex is van Danone; Friso van Friesland Campina. Deze firma’s zouden alles samen een boete tussen 190 miljoen en 1,9 miljard yuan kunnen krijgen.
Nestlé heeft al prijsverlagingen aangekondigd met 6 tot 20%. Danone heeft aangekondigd dat het aan lagere prijzen werkt. Dit zou slechts de top van de ijsberg zijn en er zou een onderzoek tegen dozijnen firma’s volgen. De reactie van sommige firma’s wijst overigens in die richting.
Beingmate, dat de grootste Chinese firma werd nadat in 2008 bleek dat hun babymelk melaminevrij was, en de enige Chinese firma in de top vijf, wordt niet beschuldigd van prijsafspraken, maar, kondigde dinsdag toch aan dat het de prijzen laat zakken, naar eigen zeggen als een gebaar naar de onderzoekers van de NDRC.
Bij het publiek heerst verontwaardiging over het gedrag van firma’s die gebruik maken van de angst van het publiek om hun winsten op te drijven. Sommigen vragen zich af waarom de regering niet eerder gereageerd heeft. Anderen reageren dat vervolging van buitenlandse firma’s het vertrouwen in de kwaliteit van de Chinese melk niet zal herstellen.

Slechts iets meer dan een kwart van de Chinese vrouwen geeft borstvoeding. Te drukke professionele redenen zijn een factor, maar de hoofdreden is de agressieve reclame van de fabrikanten van babymelk.
(Bronnen: Caijing; BBC)

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *