Nieuwe spoorinvesteringen in gebied van de Grote baai

China is van plan 474 miljard yuan in het gebied van de Grote Baai te investeren door de bouw van 775 km intercity spoorwegen en 5 transport hubs. Het plan van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie wil van het gebied een geïntegreerde hub maken die kan concurreren met San Francisco’s Silicon Valley.

Intercity spoorwegplan

Het gebied rond de grote Baai omvat naast Hongkong en Macao ook 9 steden in Guangdong. De eerste pogingen om tot een betere integratie van het gebied te komen, waren de aanleg van de Hong Kong-Zhuhai-Macau brug en de Hong Kong-Guangzhou HST. Op 30 juli heeft de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie beslist om er tegen 2035 alle steden boven het kantonnaal niveau te verbinden met 5700 km spoorwegen. Dan zouden de passagiers tussen de grote steden moeten kunnen pendelen binnen één uur en van grote naar kleine steden binnen twee uur. Onder het plan zullen ook transport hubs worden uitgebouwd die vliegvelden, spoorwegstations en de IC lijnen zullen verbinden met het binnenstedelijk vervoer.

 5 transport hubs en 775 km intercity verbindingen komen eerst aan bod met een investering van 474 miljard yuan. Volgens ondervoorzitter Guo Wanda van denktank China Development Institute zijn de verbindingen op het ogenblik beperkt in de regio. Onder het nieuwe plan zullen ook de kleine en middelgrote steden beter worden verbonden in plaats van in de schaduw gesteld door de grote streden, zo vind dr. Huo Weidong van het Institute of Guangdong, Hong Kong and Macau Development Studies bij de Sun Yat-sen Universiteit. Hij vindt dat de nieuwe ‘hub to hub’ visie de verbindingen van de grote luchthavens met kleine en middelgrote steden zal verbeteren wat aantrekkelijk is voor investeerders.

Guangdong is zowel getroffen door de pandemie en door het verzuren van de relaties tussen de VS en China. Voor het herstel mag niet op buitenlandse handel worden gerekend, zo redeneert onderdirecteur Peng Peng van de Guangdong System Reform Research Society. Op korte termijn zal de ruimte om de binnenlandse vraag te stimuleren beperkt zijn vreest hij. Bijgevolg zal de aanleg van infrastructuur de belangrijkste weg blijken voor het bereiken van groei. Hij verwacht nog moeilijkheden op het financiële vlak bij de financiering door de lokale besturen. Zo staat Guangzhou er minder goed voor in vergelijking met Shenzhen.

Bron: newsgd.com, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *