Nieuwe Xinjiang desinformatie blootgelegd

De informatiedienst van de A.R. Xinjiang heeft drie databanken van Oeigoerse expats onderzocht. Op 10.000 gecontroleerde Oeigoerse ‘slachtoffers’ leven 7000 een normaal leven en worden 3000 beschuldigd van misdaden. Van de 380  vermeende gevangenis inrichtingen zijn er 343 in werkelijkheid scholen, ziekenhuizen en andere instellingen.

Vermeend detentie centrum in Market (Kashgar) blijkt rustoord

De controle verifieerde drie databanken namelijk het Xinjiang Data Project, de Xinjiang Victims Database en de Uyghur Transitional Justice Database (UTJD). Deze databanken hebben betrekking op 12.050 personen waarvan er 10.708 werden gecontroleerd. Blijkt dat van deze geverifieerde 1342 volledig nep zijn en dus niet bestaan. 6962 personen leven een normaal leven; 3244 zijn beschuldigd van terroristische daden en andere strafbare feiten, 238 zijn gestorven door ziekte en 264 leven in het buitenland, aldus woordvoerder Xu Guixiang van de Informatiedienst bij de A.R. Xinjiang.  Sommigen zitten in hechtenis maar leven een normaal leven, anderen zijn veroordeeld wegens terrorisme, verkrachting, moord, drugshandel, diefstal of prostitutie.

De databanken bevatten ook een lijst van geopolitieke info datapunten die aan de internationale arena worden voorgesteld als gevangenissen. Blijkt dat na controle 343 op de lijst ofwel scholen zijn, ziekenhuizen of administratieve en andere instellingen. Voor foto’s lees de Global Times

De woordvoerder legde uit dat achter de zogenaamde databanken anti-China en zelfs separatistische organisaties schuil gaan. Bijvoorbeeld werd het Xinjiang Data Project opgericht door het Australian Strategic Policy Institute (ASPI) dat gesusidieerd wordt door de Australische Defensie, de VS en een reeks wapenproducenten zoals ThalesBAE SystemsRaytheonSAABNorthrop Grumman,en  MDBA Missile Systems.  Deze instellingen verspreiden geruchten en demoniseren China.

Xu Guixiang noemt nog de getuigenis van Tursunay Ziawudun die beweert verkracht te zijn en gedwongen gesteriliseerd. Het verhaal werd overgenomen door de BBC en andere buitenlandse media. Xu stelt dat ze helemaal geen sterilisatiechirurgie heeft ondergaan. Ten tweede zitten er tegenstellingen in haar verklaringen: ze beweert door de politie in de buik getrapt te zijn terwijl ze eerder aan Buzzfeed zei noch geslagen of misbruikt te zijn. Ze beweert nog dat ze van januari tot juni 2019 gevangen werd maar haar paspoort is afgegeven op 13 maart. Hoe kon ze in persoon haar paspoort ophalen tijdens de periode dat ze gevangen is luidt de vraag.

Ondertussen heeft het Intermediate People’s Court of Kashi de klacht aanvaard van Xinjiang Shache Xiongying Textile Company die de auteur van de dwangarbeidbeschuldigingen Adrian Zenz voor de rechtbank daagt. Het bedrijf klaagt hem aan omdat hij de goede naam heeft aangetast en economische schade heeft berokkend. Zenz wordt gevraagd zich te verontschuldigen en de geleden schade te vergoeden.

Bron Global Times

Lees ook meer over de desinformatie

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Nieuwe Xinjiang desinformatie blootgelegd

  1. Hoe zou het westen reageren als China een bladzijde komt met info over deze asielaanvragers met hun verleden. Meeste hebben inderdaad gelogen, vrouwen en kinderen achtergelaten, diefstal, Syrië strijders, fraude en corruptie. Waarom gebruiken ze nog steeds google satelliet foto terwel CIA foto niet 1 keer is gebruikt. Zelf CIA weet erg goed om er buiten te houden en laat ze het propaganda werk doen via NED en hun NGO.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *