Nu ook de langste tuibrug ingehuldigd

Hadden we het vorige week over het grootste gebouw, deze week huldigde China de grootste afgetuide kabelbrug in, namelijk over de Hangzhoubaai. Ondertussen wordt het oude project van de langste tunnel onder zee terug van onder het stof gehaald. Intussen werd de bouw van het hoogste hotel opgestart maar weer stil gelegd

jiashouHet lijkt wel een spelletje “Ik wil de grootste hebben of zijn”. Vorige week brachten we het bericht over ‘s werelds grootste gebouw met indoor strand in Chengdu. Deze week huldigde China ’s werelds grootste tuibrug in: deze nieuwe brug van 10 km met 8 stroken verbindt de steden Shaoxing met Jiaxing over de Hangzhoubaai en mag niet verward worden met de al sinds 2008 geopende brug over de Hangzhoubaai tussen Ningbo en Jiaxing. Om de nieuwe brug te gebruiken zullen gebruikers een tol van 40 yuan moeten neertellen. Deze zogenaamde  Jieshao brug zou officieel de tijdspanne tussen de twee steden van 3 uur tot anderhalf uur verminderen, anderen hebben het enkel over een half uur tijdswinst. Volgens de lokale pers heette de persoon die voor het eerst de nieuwe brug over reed Xinqiao, wat toevallig betekent nieuwe brug. Feit is dat de regio van de Jangtse rivierdelta van Nanjing in het noorden tot Ningbo in het zuiden nu zo goed als dubbel ontsloten is, zowel via het spoor als via de weg. Het is enkel nog wachten op de afwerking van de centrale Hongqiao hub te Shanghai die het supersnel treinverkeer naadloos zal verbinden met de luchthaven en het stedelijk vervoer van Shanghai.
Langste tunnel?
Donderdag maakte de Chinese pers gewag van het voornemen het project uit de mottenballen te halen om tussen Dalian (Liaoning) en Yantai (Shandong) een tunnel te bouwen van 123 km die dan de grootste ter wereld zou zijn. De investeringen belopen 260 miljard yuan maar volgens Wang Mengshu van de Chinese Academy of Engineering zouden de kosten op 12 jaar kunnen teruggewonnen worden. Hij rekent op jaarlijkse inkomsten van 20 miljard yuan en vooral de vracht is daarbij winstgevend. De aanleg van de langste tunnel in Japan die 54 km lang is, bedroeg 20 jaar. De Eurotunnel is 51 km lang.
Wat de plannen voor ‘s werelds hoogste gebouw en hotel Skycity te Changsha betreft, is de bouwvergunning verleend. De Wikipedia meent te weten dat met de prefab volgende maand wordt begonnen en het gebouw klaar zou zijn in maart 2014. De Xiaoxiang Morning Herald rapporteerde zondag dat de eerste steen van het 838 meter hoge gebouw met zijn 208 verdiepingen werd gelegd.  Ondertussen zou de bouw gestopt zijn wegens het ontbreken van een vergunning. Het gebouw zou 10 meter hoger worden dan de Burj Khalifa in Abu Dhabi. De opening van het hotel wordt voorzien voor juni volgend jaar.
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *