Ook in Perzische golf bouwt China havens met economische zones

Niet enkel in Pakistan en Myanmar bouwt China nieuwe havens met economische zones. In Oman is de initiatiefnemer een consortium uit de provincie Ningxia. In Abu Dhabi zijn de initiatiefnemers de provincie Jiangsu en COSCO. Golfstaten bereiden zich voor op  ‘tijdperk na de olie’ zo bericht Forbes in twee reportages.

Oman naast de Verenigde Arabische Emiraten

Tot nu toe was er vooral aandacht voor de aanleg van havens door China in Pakistan, Myanmar en in Sri Lanka.  Dat soort werkzaamheden gebeurt echter ook in de Perzische golf, zij het door verschillende initiatiefnemers. Te Dumq een woestijndorp aan de kust van Oman, wil het consortium Oman Wanfang voor meer dan 10 miljard dollar een Sino-Oman Industrial City uit de grond stampen. Bedoeling is er een zenuwcentrum van handel en maakwerk van 11 km² te maken, met niet enkel een haven maar ook met een speciale economische zone. Deze zal onder meer omvatten: een olieraffinaderij, een ethanolfabriek, een supergrote fabriek voor zonne-energie uitrusting, een autofabriek, een site voor uitrusting van olie en gasdistributie en een fabriek van meer dan 100 miljoen dollar voor de verdeling van bouwmaterialen. De economische zone zal huizen bouwen voor 25.000 personen, scholen, kantoren, medische infrastructuur en  voorzieningen voor amusement.

Oman Wanfang is een consortium van 6 privé-ondernemingen, meestal uit de Ningxia Hui Autonome Regio die vooral bevolkt wordt door moslims. Hoewel het om een privé-initiatief gaat heeft het de steun van Beijing omdat het past in het concept van de zijderoutes. Het is wellicht niet toevallig dat 77 % van de olie-uitvoer van Oman naar China gaat. Momenteel vertegenwoordigt olie en gas 50% van het bnp van Oman en 70% van zijn uitvoer. De regering wil deze afhankelijkheid verminderen en meer dan 106 miljard dollar investeren in transport, toerisme en vastgoed met eveneens nieuwe transportinfrastructuur. Naar verluidt klopte Oman eerst aan bij Iran, maar uiteindelijk bleek enkel China genoeg middelen in huis te hebben om de grote projecten te verwezenlijken.

Abu Dhabi

In juli sloot de provincie Jiangsu met Abu Dhabi Ports uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) een overeenkomst van 300 miljoen dollar om in de vrijhandelszone van de Khalifahaven op 2,2 miljoen m² om een industriezone te ontwikkelen. Vijf ondernemingen uit diverse sectoren zoals als groene energie, mijnbouw, bouwmaterialen, staal en milieutechnologie tekenden al voor hun deelname aan het initiatief. Volgens Seatrade Maritime behandelen de Verenigde Arabische Emiraten 60% van de Chinese uitvoer in de regio en dit ter waarde van 70 miljard dollar per jaar. De nieuwe deal komt bovenop een overeenkomst die vorig jaar door COSCO werd gesloten. COSCO won de rechten om in de haven van Khalifa – de tweede drukste haven in de VAE – voor 738 miljoen dollar gedurende 35 jaar een nieuwe containerterminal te ontwikkelen en te besturen.

Khalifa-haven

Ook het Deense shippingbedrijf Maersk heeft haventerminals in 36 landen en het Zwitserse Mediterranean Shipping Co. in 22 landen. Waarin China echter verschilt is, dat naast de haven vaak een economische- of vrijhandelszone wordt gebouwd. Abu Dhabi verwacht immers dat de Chinese industriezone ook andere activiteiten op gang brengt en andere buitenlandse investeerders aantrekt. De hoop is er op gevestigd dat het een hub wordt voor transport, productie en handel. Jiangsu beschikt maar over 2,2% van de beschikbare grond in de vrijhandelszone.
Abu Dhabi heeft de vijfde grootste oliereserves wat voor voorspoed zorgde. Nu denkt het land aan de ‘periode na de olie’. Het heeft een plan “Abu Dhabi Economic Vision 2030” uitgestippeld om een duurzame economie te ontplooien door het opvoeren van toerisme, maakwerk, gezondheidszorg, petrochemie, financiën en hernieuwbare energie. De vrijhandelszone van 100 km² aan de haven van Khalifa vormt er een onderdeel van. Uiteindelijk zouden haven en vrijhandelszone instaan voor 15% van het bnp dat niet uit olie voortkomt in Abu Dhabi. Voor inspiratie kijkt Abu Dhabi over de grens naar het emiraat Dubai dat zonder grote oliereserves van niets vertrekkend ’s werelds grootste vrijhandelszone de Jebel Ali Free Zone heeft opgezet. Het gebied dat 30 jaar geleden nauwelijks bestond, telt nu 7000 internationale bedrijven, stelt 150.000 personen te werk en is verantwoordelijk voor 21% van het bnp van Dubai.

Zijderoutes

In een seminarie over de zijderoutes georganiseerd door EIAS zei vicepremier Peeters dat Europa niet afzijdig mag blijven bij het grootste infrastructuurproject van de wereld. Uit een nieuw rapport van het Infrastructure Intelligence Center (IIC) blijkt dat China niet alleen in eigen land, maar ook elders in de wereld zeer actief is met de aanleg van nieuwe infrastructuur. Van alle grote projecten buiten China heeft 16% een Chinese hoofdaannemer. Het aandeel van China rekening houdend met de totale omvang van de projecten bedraagt zelfs 31% . Het IIC heeft 111 verschillende projecten met een totale waarde van 688 miljard dollar in kaart gebracht die onderdeel uitmaken van het Belt & Road Initiatief. Hoewel dit jaar buitenlandse Chinese overnames en fusies met 42% terugliepen, namen die activiteiten in de 68 zijderoutelanden juist toe, zo berekende Thomson Reuters. Dit jaar waren er al voor 33 miljard dollar overnamen in de B&R-landen alleen. In 2016 werd dezelfde som in die landen op het eind van het hele jaar gehaald.
Volgens de Amerikaanse nieuwsdienst CNBC zijn vooral Europese financiële groepen een gegeerd overnamedoel voor Chinese groepen. Zowel HNA als Anbang Insurance hebben een bod gedaan op de Duitse verzekeraar Allianz. HNA heeft al iets minder dan 10% van Deutsche Bank. Legend Holdings kocht 90% van de Banque Internationale Du Luxembourg voor 1,8 miljard dollar. Betere financiële expertise kan China helpen bij het garanderen van contracten, financiering en betere verzekeringen. We hebben deze buitenlands financiële instellingen nodig aldus vicevoorzitter Huo Jianguo van de China Society for WTO Studies: ‘hen kopen kan onze bankactiva vergroten en de participatie van de buitenlandse firma’s in onze projecten in het buitenland’ redeneert hij.
Op het EIAS seminarie pleitte Luigi Gambardella (ChinaEU) er voor om enkele miljarden euro te investeren in het Belt&Road Initiatief. Tegen diegenen die vragen dat ‘China zijn openbare markten open stelt voor Europese bedrijven’ zegt hij dat er ook  in Europa geen enkele openbare aanbesteding toegekend is aan een extern bedrijf. Vandaag vermeldt de Financial Times dat de Commissie klaar is met een voorstel tot het blokkeren van ongewenste overnames door buitenlandse bedrijven of hun lokale vertegenwoordiger. De Commissie zou voor elke delicaat geachte overname een niet bindend advies uitbrengen waarmee de lidstaten maximaal rekening zouden moeten houden wat hun eindbeslissing betreft.
Bron: Forbes  over Oman; over Abu Dhabi
Over Europa en het B&R Initiative: FT, CNBC, Geotrendlines

Print Friendly, PDF & Email

2 comments for “Ook in Perzische golf bouwt China havens met economische zones

  1. Gaat de bouw van havens en spoorwegen nog door in Myanmar met deze nieuw minderheid crisis.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *