Op een groen blaadje 2

Shanghai vooraan in LED-verlichting
Op de Wereldexpo in Shanghai produceren 1 miljard LED-chips zowel 80 % van de indoorbelichting in de paviljoenen als 80 % van de belichting buiten ‘s nachts. Daarmee is het expoterrein de grootste demonstratiebasis van de LED-technologie in China. De LED-technologie wordt de toekomst genoemd, omdat deze milieuvriendelijk is. Spaarlampen bevatten immers het toxisch kwik, wat tot milieuvervuiling kan leiden indien de lampen niet passend worden gerecycleerd. Bij de LED-lampen gebeurt dit niet en bovendien gebruiken ze 30 tot 50 % minder energie dan de traditionele spaarlampen. Shanghai leidt China inzake de LED-technologie doordat er een tamelijk complete nijverheidsketen bestaat. Probleem is  nog de prijs van 100 yuan per stuk, doordat de chip uit de lamp moet geïmporteerd worden. China zoekt nog vervangmaterialen om deze kost te drukken.
Grootste ‘bloemenfabriek’ start dit jaar
Eind dit jaar start in Tianjin ’s lands grootste bloemen-plantbasis. De onderneming zal, eenmaal afgewerkt in 2013, 227 ha groot zijn. In de eenheid zullen 2,26 miljard yuan worden geïnvesteerd. Nu reeds wordt gehoopt dat de bloemenfabriek, die gekoppeld wordt aan een exporuimte van zeldzame bloemen, jaarlijks 150.000 toeristen zal aantrekken, die er 1,4 miljard zouden spenderen.
Shaoxing sluit textielververs
China’s textielstad Shaoxing wil voor 15 september zijn textieldrukken en -verven verminderen met 710 miljoen meter. Dit betreft een vermindering met 5 % van de capaciteit in het kanton. Het lokale bestuur heeft reeds 600 sets oude druk- en verfapparaten gesloten in een 40-tal ondernemingen. Het aantal fabrieken in het textieldrukken en -verven zal worden gehalveerd van 200 tot 100 en de productie van 15 miljard meter verminderd tot 10 miljard meter per jaar. Het kanton brengt één derde voort van China’s jaarlijkse productie. Het energieverbruik in het kanton beloopt echter het dubbele van de provinciale, en de COD-vervuiling in de rivieren is drie keer groter dan de normale watervervuiling.
Walmart ziet groen
Walmart heeft 100 creatieve ideeën en 100 methodes om energie te besparen beloond, nadat 663 voorstellen waren ontvangen uit meer dan 70 hogescholen en universiteiten. De onderneming wil de uitvindingen en voorstellen integreren in de eigen aanbodketen. Ook in de VS wordt gepoogd om eind dit jaar 40 % minder energie te verbruiken vergeleken met 2005. Walmart heeft in China ook een programma waardoor haar supermarkten de directe aankoop van landbouwproducten wil optrekken van het half miljoen boeren tot één miljoen volgend jaar. Dit programma in duurzaamheid loopt met 46 directe opkoopbases, die samen 23.133 ha groot zijn, en in samenwerking met de Chinese coöperaties waaraan technische kennis wordt verleend inzake het sparen van water en duurzaam boeren.
Tijgerbescherming over grenzen heen

Zondag hebben de Chinese provincie Jilin en de Russische regio Primorsky Krai een eerste grensoverschrijdende beschermingszone afgebakend tot behoud van de Siberische tijger, die met uitsterven bedreigd is. Wederzijds zal informatie uitgewisseld worden en gelijkaardige monitorsystemen aangewend, zowel over de tijgers als hun prooien. Er leven nog 500 wilde Siberische tijgers, waarvan een 20-tal leven in Jilin en Heilongjiang. Behalve de tijger zal de transnationale zone ook andere bedreigde dieren proberen te beschermen, zoals de panter van het Verre Oosten, het muskushert, de goral, … .
Monsterfile in Peking
Vrijdag stond weer een monsterfile van 10.000 vrachtwagens bumper aan bumper over 120 km op de weg van Peking naar Tibet. Het is niet de eerste keer dat zich er een file voordoet. Twee derden van de aanschuivers zijn camions die steenkool aanvoeren uit Binnen-Mongolië. De minister van transport heeft beloofd een 25  km lange hulpweg te zullen aanleggen en aan te dringen bij Hebei dat zij de bouw van de expressweg naar Zhangjiakou zouden versnellen.  Momenteel duurt de trip van Peking naar Zhangjiakou over 120 km verschillende dagen. Ook bestudeert Hebei de aanleg van een nieuwe spoorlijn enkel voor het vervoer van steenkool

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *