De stand van zaken 13

Inkomen software stijgt met 29 %
Gedurende de eerste 7 maanden groeide het inkomen van China’s softwarenijverheid met 29 %, goed voor een inkomen op jaarbasis van 723 miljard yuan. De groeivoet lag meer dan 6 % hoger dan het cijfer vorig jaar. Ontwikkeling van software steeg met 78 % en het inkomen van softwarediensten met 36 %. Enkel in juli alleen al bedroeg de vooruitgang van de sector 28,5 %.  Ook de export van software en de outsourcingcijfers haalden analoge groeicijfers.
Bank leende 909 miljard aan westerse provincies
logoADBDe Landbouwontwikkelingsbank van China, één van de politieke topbanken, leende sedert 2000 reeds 909 miljard yuan aan de westerse provincies. Eind juni stonden nog voor 352 miljard yuan leningen uit voor de westerse regio, wat 23 % uitmaakt van het totale aantal bankleningen. Van 2007 tot eind dit jaar kregen 1546 infrastructuurprojecten er 142 miljard yuan, aldus nog bankcijfers. Het geld werd gebruikt voor 69.000 km wegen, 765 km elektriciteitsleidingen, en elektriciteitscentrales met een capaciteit van  3,9 miljoen kwu.
De stand bij het snelspoor
China bezit momenteel 355 hogesnelheidstreinen, waaronder 234 treinen die 250 km/u halen en 121 die tot 350 km/u kunnen. Ze hebben volgens ministeriële cijfers reeds meer dan 500 miljoen passagiers vervoerd over 280 miljoen km. De snelle lijnen bevinden zich meestal in de drie grote economische zones: de Yangtzerivierdelta, de Parelrivierdelta en de Bohairegio. Deze regio’s groeiden 1,7 % meer dan het nationaal gemiddelde. Cijfers van Wuhan en Xianning langs de snelle lijn Guangzhou-Wuhan tonen ook aan dat zowel toerisme als vastgoed in stopplaatsen van de snelle treinen sterk aangroeien.
Banken oneens over China’s groei
Volgens de Deutsche Bank zal China’s groeivoet de komende 10 jaar terugvallen tot 7 %.  Rond 2015 zouden de gevolgen duidelijker worden van de vergrijzing. De Bank of New York Mellon Corporation voorspelt een groei van 5 à 6 %.  Fan Gang, voormalig adviseur van China’s centrale banken, houdt vol dat de groei de komende decennia op 8 % zou kunnen blijven. Hij wijst naar de hoge spaarquote, hoge investeringen, lage loonkost en wetenschappelijke innovaties. HSBC-economist Sun Junwei houdt het op een groei tussen 8 en 9 % voor het komend decennium.
Twaalf overeenkomsten met Oekraïne.
Het is de beurt aan Oekraïne om in Peking op bezoek te zijn met een hoge, uit 300 personen bestaande, handelsdelegatie. Het betreft wel het eerste bezoek van president Viktor Yanukovich. De handel tussen China en Oekraïne bedroeg 3,3 miljard $ tijdens het eerste semester, een vooruitgang met 31 %. Tegen 2012 zou het cijfer 10 miljard $ moeten bedragen. De 12 samenwerkingsakkoorden gaan over luchtvaart, infrastructuur, financiën, transport en elektriciteit. Vooral de financiering en de aanleg van de 30 km lange spoorlijn naar de nationale luchthaven valt op.  President Yanukovich beloofde China te helpen bij het ontwikkelen van een eigen vliegtuig.
Europese frustratie over innovatiepolitiek
De Europese Kamer van Koophandel in China heeft haar ongenoegen geuit over China’s innovatiepolitiek. Deze wil eigen innovatie bevorderen en China’s regelgeving dwong vele buitenlandse ondernemingen tot technologie- en patententransfer in ruil voor markttoegang tot China’s openbare aanbestedingen. De Europese Kamer is bezorgd dat hun patenten en geregistreerde handelsmerken in het buitenland niet in aanmerking komen voor de innovatieregelgeving, hoewel ze wel researchcentra hebben in China. De buitenlandse firma’s beweren dat ze weinig happig zijn hun patenten in China te registreren, omdat ze inbreuk vrezen.
Haven Ningbo wil samenwerken met Shanghai

De haven van Ningbo wil de banden met concurrent Shanghai aanhalen, nadat Ningbo’s haven de toelating kreeg van de beursautoriteiten in Shanghai om 13 miljard yuan op te halen door het uitschrijven van 2,5 miljoen A-aandelen. De twee buurhavens zijn ‘s werelds twee grootste qua vrachttonnage. Het idee is dat het beter is samen te werken dan elkaar te beconcurreren. In Hongkong wordt reeds gevreesd voor de gevolgen voor de eigen haven.
Shanghai heeft de grootste vrachtoverslag met 590 miljoen ton, gevolgd door Ningbo met 570 miljoen. Singapore is derde, aldus data uit Rotterdam. Qua containers staat Ningbo op de achtste plaats. Gedurende het eerste semester groeide Ningbo’s containeroverslag met één derde, waardoor het over Kanton wipt als China’s derde containerhaven, maar na Shanghai en Shenzhen. Ningbo is sterker in vracht en Shanghai sterker in containers.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *