Wanneer wordt China grootste consumentenmarkt?

China is sinds 2010 de grootste producent van goederen ter wereld. Maar wanneer wordt het ook de grootste consumentenmarkt?

China heeft 1,4 miljard inwoners. De VS 331 miljoen. Vorig jaar bedroegen de Chinese verkopen in de kleinhandel 5.700 miljard dollar. De Amerikaanse 6.500 miljard. Volgens analisten van JD Technology in december 2020, zou China al in 2021 de eerste consumentenmarkt kunnen worden. Bij Citic Securities Co. Is men minder optimistisch en situeert men het omslagpunt in de loop van het huidige vijfjarenplan, dus ten laatste in 2025.

De Chinese markt is nu al de grootste voor auto’s, smartphones en computers. Toch heeft volgens databedrijf Newzoo nog maar één Chinees gezin op drie een auto, tegenover 91% in de VS. 61% van de Chinezen heeft een smartphone, tegenover 82% in de VS.

De Chinese markt is met 52 miljard dollar de derde in de wereld voor persoonlijke luxegoederen, volgens het jaarlijkse rapport van Bain&Co. Tegen 2025 zou China op dit domein de VS en de EU voorbij gestreefd zijn met 45% van de wereldwijde aankopen.

China loopt wel fel achter op de uitgaven van de VS voor gezondheidszorg, verzekeringen, ontspanning en onderwijs, zowel voor het totaal als per persoon. In de VS maken deze vier sectoren twee derden van de huishoudelijke uitgaven uit.

Stijgend inkomen sparen of uitgeven?

Sommige economisten verwachten dat China in het klassement van de Wereldbank al in 2025 zal overgaan van een economie met een hoog middelmatig inkomen naar een met een hoog inkomen.
In november 2020 is het streefdoel bekend gemaakt van verdubbeling van het inkomen per persoon tussen 2020 en 2035. Dat betekent een groei van het inkomen die sneller zal zijn dan die van het bbp.

Hoeveel van dat stijgend inkomen zal de gemiddelde Chinees aan consumptie uitgeven? Morgan Stanley denkt dat de private consumptie tussen 2019 en 2030 meer dan verdubbelen kan, tot 13.000 miljard dollar. De private consumptie bedraagt in dat geval 48% van het bbp tegenover 39% in 2019. Het aandeel van de diensten in de private consumptie stijgt van 45% naar 52%.

Het platteland wordt een belangrijke groeifactor voor de private consumptie. Hier speelt naast het toegenomen beschikbaar inkomen per persoon de verdere uitbouw van de infrastructuur een grote rol. Door betere infrastructuur wordt consumptie gemakkelijker en gevarieerder.
Wat de aard van het verbruik betreft zal de vergrijzing een belangrijke rol spelen. Er zullen steeds meer producten en diensten voor ouderen nodig zijn.

Het huidige vijfjarenplan voorziet dat bepaalde factoren met negatieve invloed op de consumptie worden aangepakt; de netto laagste lonen moeten omhoog door lagere belastingen, de hoge kosten van woningen omlaag onder meer door onroerende voorheffing op speculatieve investeringen; een betere sociale dienstverlening moet de Chinezen aanzetten niet langer 36% van hun inkomen te sparen (in de VS 8%). .

Bron: Caixin

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *