Internetgroten nu ook in slimme wagens en chips

Er was een tijd dat de internetgiganten een audio en video-afdeling wilden. Later volgden hun filialen voor cloud computing, financiën en gezondheid. Nu hebben ze het oog laten vallen op slimme wagens en op chips. Ondertussen is China al de grootste markt geworden voor chip-uitrusting.

BYD met het HiCar systeem van Huawei

Toch wel een verrassing vorige week toen roterend Huawei voorzitter Eric Xu verklaarde dit jaar $ 1 miljard te willen spenderen in technologie voor zelfsturende en elektrische wagens. Het bedrijf is om slimme wagens op de markt te brengen partnerschappen aangegaan met de drie autogroepen BAIC Group, Chongqing Changan Automobile en Guangzhou Automobile Group . Die zijn bereid slimme wagens te verdelen onder het sub-merk Huawei. Eric Xu blufte nog dat de Huawei zelfsturende technologie op sommige vlakken beter is dan die van Tesla want deze technologie maakt het mogelijk meer dan 1000 km te rijden zonder menselijke interventie. Op het autosalon van Shanghai zal Huawei met BAIC Blue Valley de hoogwaardige slimme wagen ARCFOX αS HBT voorstellen. Eerder lanceerde het met BYD zijn HiCar systeem voor slimme wagens.

Twee weken geleden verklaarde Xiaomi het komend decennium $10 miljard te willen investeren in slimme wagens en daarvan anderhalf miljard in een eerste fase. Het zou daarvoor samenwerken met Great Wall Motors.  De recentste tech-gigant die zich op de wagens stort is drone fabrikant DJI. DJI Auto wordt het nieuwe merk dat focust op onderzoek en ontwikkeling van systemen voor slimme wagens en onderdelen. De LIDAR-technologie in drones is ook een sleuteltechnologie in zelfsturende wagens. Een eerste DJI-demonstratie wordt ook volgende week op het autosalon van Shanghai verwacht.

Chips

De Trump boycot van Huawei heeft de tech-giganten er toe aangezet na te denken over hun afhankelijkheid van chips uit het buitenland. Ten gevolge van de dreiging heeft China tijdens het eerste kwartier 155 miljard chips ingevoerd: ter vergelijking tijdens K1 van 2019 waren het 87 miljard en in K1 2020 116 miljard. Huawei voorzitter Eric Xu stelt dat de VS verantwoordelijk is want de chipboycot door de VS is een van de oorzaken dat de Chinese bedrijven in paniek chips opkopen om ze in hun magazijnen op te slaan. Verwacht wordt dat de Chinese invoer van chips dit jaar stijgt met twee cijfers.

Meer en meer Chinese bedrijven werken ook naar eigen chips toe. Huawei heeft het voorbije jaar in 20 chip gerelateerde bedrijven geïnvesteerd. Autoproducent Geely wil tegen 2023 zijn wagens met eigen chips uitrusten. Smartphoneproducent Xiaomi investeert meer in chips. Het begon al in 2014 met onderzoek en op 30 maart onthulde het de eigen ontworpen beeldprocessorchip, Surge C1 die het zal gebruiken in zijn eerste vouwbare smartphone.  Volgens Nikkei Asia heeft Xiaomi van 2019 tot afgelopen maart aandelen gekocht of vergroot in 34 Chinese chipbedrijven en bijna 25 andere verwante bedrijven. De investeringen werden hoofdzakelijk gemaakt door het filiaal Hubei Xiaomi Changjiang Industry Fund Partnership waar ook Gree en een Wuhan overheidsfonds grote aandeelhouders van zijn. De twee giganten Alibaba en Baidu willen beide eigen AI-chips ontwikkelen. Volgens Digitimes zijn zowel Xiaomi als Oppo van plan hun smartphone te voorzien van eigen 5G chips in plaats van afhankelijk te zijn van Qualcomm. Unisoc zou deelnemen aan dit initiatief. Momenteel werken ze met Mediatek-chips maar eind dit jaar of begin 2022 zouden hun toestellen van de 5G chips voorzien worden.

VS

Dat Oppo en Xiaomi aan eigen 5G chips werken, komt op hetzelfde ogenblik dat ook Google dit jaar zijn Pixel 6 wil voorzien van de eigen GS101 chip in plaats van een beroep te doen op Qualcomm. Voorts heeft de nieuwe Intel CEO Pat Gelsinger gezegd dat hij binnen 6 tot 9 maanden hoopt klaar te zijn om Intel chips te leveren aan de autonijverheid die nu kampt met een chip tekort. Overigens wil Intel 20 miljard investeren om zijn fabrieken in Arizona meer rendabel te maken.  

President Biden heeft een twintigtal leiders van grote VS-bedrijven (maar ook van TSMC en Samsung) bij zich ontboden en hen verzekerd dat de twee grote VS-partijen het eens zijn om $ 50 miljard regeringssteun uit te trekken voor het vervaardigen van en onderzoek naar chips. Het VS aandeel in de fabricage van chips daalde van 37% in 1990 tot 12% nu. Chipbakkerijen in Taiwan, Zuid-Korea en Japan domineren de markt met 56% marktaandeel, aldus de Boston Consulting Group en de Semiconductor Industry Association. Toch blijft de VS leider in chiponderzoek en ontwikkeling zoals  ‘electronic design automation’ (EDA) en dit zijn tools die gebruikt worden voor het maken van geïntegreerde schakelingen en printplaten. Die zijn noodzakelijk opdat de chipfabrieken efficiënt kunnen werken.

Meer hinderlijk voor China is dat de VS een aantal Chinese entiteiten voor de ontwikkeling van supercomputers op de VS zwarte lijst heeft geplaatst. Als gevolg daarvan is TSMC al gestopt met nieuwe bestellingen te aanvaarden van Phytium. De Taiwanese minister voor Economie heeft aan Reuters verklaard de VS regels te zullen volgen. De aandelen van Alchip waarvan 30% van de omzet naar Phytium gaat, daalden woensdag met 9,9%. Sinds het plaatsen op de Entity lijst verloor het aandeel een kwart van zijn waarde. Mogelijk krijgt het bedrijf een VS vergunning om toch te mogen leveren.

Uitrusting

Uit cijfers van SEMI blijkt dat China vorig jaar voor het eerst de meeste chipapparatuur heeft gekocht. De Chinese bestedingen stegen tot $ 18 miljard. Taiwan kocht voor $ 17 miljard uitrusting en Zuid-Korea staat derde met $16 miljard. Europa besteedde maar $ 2,64 miljard of 3,7% van het $ 71 miljard wereldtotaal.  

EUV-machine

ASML CEO Peter Wessink heeft gewaarschuwd dat VS exportcontroles de technologische opgang van China  niet zullen stoppen en dat ze ook de VS economie schade toebrengen. Een volledig afsluiten van VS chips voor China zou ongeveer $ 90 miljard en 125.000 banen kosten en riskeert uiteindelijk dat de niet Chinese bedrijven uitgesloten zullen worden van een van de grootste chipmarkten. Tot nu toe leverde ASML vooral aan Samsung en TSMC maar in het licht van het nieuwe feit dat China de grootste markt voor apparatuur werd, is te begrijpen dat ASML plannen heeft om verder te gaan.  Wessink zei nog dat er gesprekken lopen tussen de Nederlandse regering, de EU en de VS over een exportvergunning naar China voor EUV-machines. De laatste levering in januari betrof niet deze laatste technologie.

SCMP, siècle digital, clubic.com,lesnumeriques.com, reuters, Bloomberg

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *