Xiong’an 5 jaar in uitbouw

Op 1 april 2017 maakten de Chinese leiders hun plan bekend om op 2 uur rijden van Beijing een nieuwe droomstad van 1770 km² uit de grond te stampen. Velen waren benieuwd of na het succes van Shenzhen en de uitbouw van Pudong te Shanghai een nieuw mirakel zou worden verwezenlijkt. De verwachting is immers dat het gebied tegen 2035 een moderne socialistische stad wordt die groen, koolstofarm, slim, leefbaar en tamelijk concurrentieel is.

Volgens directeur Ren Dakai van het Xiong’an New Area Digital Transportation Lab is de grootste verandering het gemakkelijk vervoer door de frequente SSTs die pendelen tussen Beijing en Xiong’an. Ren wijst er ook op dat zijn buurt uitgerust is met de nodige diensten. Sinds de uitbouw begon? heeft Xiong’an 177 sleutelprojecten opgestart met een totale investering van 618 miljard yuan . In piektijden zijn soms meer dan 200.000 arbeiders aan het werk op de bouwplaatsen. Veel sleutel infrastructuur projecten zijn al afgewerkt. Staatsondernemingen hebben al 100 filialen opgericht in Xiong’an. Er zijn 3600 geregistreerde bedrijven met kapitaal uit Beijing en die zijn goed voor ongeveer 80 procent van de totale investering. De Shenzen snelheid gaat ook op in Xiong’an. Het station van 475.200 m² vergde twee jaar tijd om te bouwen terwijl daar normaal drie jaar voor nodig is. De 5000 arbeiders voor het Xiong’an Citizen Service Center hebben hun laswerk van 12200 ton stalen geraamten in juist 20 dagen afgewerkt, drie maal sneller dan normaal, aldus bouwheer China State Construction.

Het nieuwe station

Sinds de oprichting van het Xiong’an nieuw gebied zijn meer 5G technologieën toegepast in slimme robotten en slimme bussen. De parking naast het station werd uitgebouwd als een proefzone van zelfrijdende auto’s en het Internet of Vehicles. Verschillende projecten gericht op gedigitaliseerde wegen zijn al in gebruik genomen, waarbij de digitale informatie van de wegen is geïntegreerd met voorzieningen aan de zijkanten zoals verkeerslichten, visuele radar en video’s om voertuigen beter te helpen bij het gebruik van lokale wegen. Ook de testen voor zelfsturing verlopen soepel. Het plan van Xiong’an om een slimme stad te bouwen, maakt overigens geheel deel uit van de stadsplanning. Dit plan omvat 3 categorieën met 12 richtingen en meer dan 200 standaarden.

Expo in Rongrong district

Hierbij belangrijkst is wellicht dat de blockchain technologie van in het begin deel uitmaakte van het DNA. Volgens de website van het Xiong’an Blockchain Lab’s zijn al 25 toepassing scenario’s  uitgewerkt. Zo wordt de technologie gebruikt om de financiële stromen te traceren en ook bij de (60% snellere) goedkeuring van bouwprojecten. Gezien er voorts op wereldvlak een verschuiving te noteren valt van een model van bulkgoederenhandel naar dienstenhandel, wil Xiong’an de bouw van een demonstratiegebied voor de ontwikkeling van digitale handel onderzoeken, regels voor de ontwikkeling van digitale handel vaststellen volgens de nationale omstandigheden en deelnemen aan de formulering van internationale handelsregels en overeenkomsten voor gegevensactiva zowel in China als in het buitenland.

Bron: Global Times,

 . 


Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *