Zoetzure tech-bedrijfsresultaten in K2

Na het beëindigen van de overheidscontrole bij de tech-giganten en na Covid-19 konden zowel JD.com als Tencent afgelopen week goede resultaten over het tweede kwartaal voorleggen, net zoals Alibaba vorige week. Dat was niet het geval bij Lenovo dat minder toestellen verstuurde maar in de toekomst meer AI-servers hoopt te verkopen.

Automatisch JD.com sorteercentrum in Kunshan Foto mag.euroshop.de Disclaimer

Webwinkel JD.com zette tijdens K2 287 miljard yuan om wat 7,6% meer was dan vorig jaar. De nettowinst bedroeg 54 miljard yuan of 30% meer dan vorig jaar. Het aantal handelaars verdubbelde en JD Logistics lanceerde een beheerplatform waarbij 140 types van koolstofuitstoot in het wegtransport worden bijgehouden. Het slim sorteercentrum te Kunshan behandelde in juni 4,5 miljoen pakjes per dag. JD Logistics heeft nu 1.600 opslagplaatsen. JD Retail opende in Dongguan en Kunming twee winkels, naast de 13 met huishoud- en elektronische toestellen in 11 steden en 724 winkels van huishoudtoestellen in steden van lagere rang. JD Health bouwde zijn kanaal voor gespecialiseerde geneesmiddelen verder uit en lanceerde één van de eerste medische online-centra voor dermatologie. JD Family Doctor startte met een dienst voor senioren.

Tencent heeft tijdens K2 149 miljard yuan omgezet, een vooruitgang met 11%. De nettowinst steeg met 41% tot 26 miljard yuan. In de gaming-business bleef de binnenlandse vraag gelijk, maar internationaal was er 12% vooruitgang. De online-reclame nam toe met 34%, vooral in de sector van de korte video. Tencent telde eind juni 104.503 personeelsleden. Hunyuan begon met het testen van zijn zelf ontwikkelde AI-model en Tencent lanceerde in juni een op de nijverheid gericht Large Language Model (LLM). WeChat en Weixin telden eind juni samen 1,327 miljard gebruikers. De financiële diensten gingen met 15% vooruit tot 48 miljard yuan, een gelijkaardige stijging als tijdens het vorig kwartaal.

De omzet bij Lenovo ging met een kwart achteruit tot 2 miljard $ en de nettowinst daalde met 66% tot 176 miljoen $. Hoewel het aantal verstuurde toestellen met 18% daalde, bleef Lenovo nummer één in de PCs. Naar verluidt aarzelen de Chinese verbruikers om smartphones en laptops te kopen terwijl de economie deflatie kent. Voor de toekomst hoopt Lenovo vooral op een toename van AI-servers wat nieuwe mogelijkheden opent, heet het in een mededeling. Ook Goldman-analisten vinden dat Lenovo internationaal goed gepositioneerd is om verder marktaandeel te winnen.

Bronnen: SCMP, FT, Technode

Het geautomatiseerd sorteercentrum van JD.com te Kunshan

Print Friendly, PDF & Email