2023: Internetgebruik bleef stijgen

Vorig jaar kwamen er 24 miljoen internetters bij waardoor de internetpenetratie op 77,5 procent komt. 915 miljoen van hen kopen online. Vorig jaar werd de digitale kloof ook minder, aldus het officieel internetrapport.

Gedigitaliseerde plantbasis in Chongqing Foto China Daily Disclaimer

Volgens het  53e Statistical Report on China’s Internet Development dat het China Internet Network Information Center (CNNIC) uitbracht, telde het land in december 2023 1,09 miljard internetgebruikers, een stijging van 24 miljoen ten opzichte van het jaar voordien, waarmee de internetpenetratie op 77,5 % kwam..

In 2023 verminderde de digitale kloof tussen stad en platteland. In december 2023 bereikte de internetpenetratie in landelijke gebieden 66,5%, een stijging van 4,6% ten opzichte van december 2022. Het aantal internetgebruikers in landelijke gebieden bereikte 326 miljoen, een stijging van 17 miljoen

Tezelfdertijd bleef de digitale kloof tussen sociale  groepen in 2023 kleiner worden waarbij de ouderen en gehandicapten betere digitale toegang kregen. Volgens het rapport hebben 2.577 websites en toepassingen die vaak door ouderen en gehandicapten worden gebruikt, seniorenvriendelijke en drempelvrije vernieuwingen ondergaan en zijn meer dan 140 miljoen smartphones en smart-tv’s aangepast om seniorenvriendelijk te zijn.

De toepassingen voor openbare diensten op het gebied van vervoer en gezondheidsdiensten breiden zich steeds sneller uit. Het aantal gebruikers van het online aanroepen van wagens en van internetziekenhuizen steeg met 90 miljoen en 51 miljoen in vergelijking met het jaar voordien een stijging van respectievelijk 20 % en 14%. CNNIC adjunct-directeur Zhang Xiao van het verklaarde dat de vraag naar het aanroepen van auto’s en online reisboekingsdiensten in 2023 toenam met 80 miljoen gebruikers. Het online systeem voor auto-oproepen ontving het hele jaar door meer dan 9 miljard bestellingen, een stijging van 30 % jaar-op-jaar.

Volgens hoofd e-commerce bij China International Electronic Commerce Center Li Mingtao steeg de omvang van online winkelgebruikers in China tot 915 miljoen een stijging van 69 miljoen ten of een stijging met 8,2 %. Dit leidde tot een nationale online detailhandelsomzet van 15 biljoen yuan in 2023. Volgens Li werd de grensoverschrijdende e-commerce in China  een belangrijke motor voor de buitenlandse handel. Het totale import- en exportvolume van grensoverschrijdende e-commerce bereikte 2,38 biljoen yuan voor het hele jaar, een stijging van 15,6 %.

Uit het rapport blijkt nog dat het verbruik van amusement en toerisme een versneld herstel liet zien. Eind december 2023 bedroeg het aantal gebruikers van online reisboekingen 509 miljoen, een stijging van 86 miljoen ten opzichte van december 2022 of een groei van 20 %. China’s online video-omgeving bleef ook verbeteren met een verrijkt inhoudelijk aanbod zodat het aantal online videogebruikers 1,06 miljard bedroeg of 97,7 procent van alle internetgebruikers.

Het rapport geeft ook aan dat de bouw van digitale infrastructuur in China in 2023 verder versnelde, zodat het aantal IPv6-adressen 68.042 blokken/32 bereikt en het geregistreerde aantal ‘.cn’-domeinnamen groeide tot 20 miljoen. CNNIC-directeur Liu Yulin vertelde nog dat generatieve kunstmatige intelligentie (AI), als een van de belangrijkste digitale technologische doorbraken in 2023, diep geïntegreerd is geraakt met de echte economie. Het aantal AI-ondernemingen in China heeft de 4.400 overschreden.

Bron: Global Times

Print Friendly, PDF & Email