Wereldwijde enquête peilt naar imago van China

China houdt sinds 2011 een wereldwijde enquête naar zijn imago, de China National Image Global Survey. Het initiatief kwam van de overheid via de China Foreign Languages Publishing Administration samen met een Iers commercieel bureau, Kantar Millward Brown and Lightspeed.

imagoVoor de vijfde enquête 2016-17 werden in 22 landen telkens 500 personen ondervraagd. Er is gepeild naar algemene beoordeling, oordeel over de binnenlandse en buitenlandse prestaties, economische invloed in de wereld, en belangrijkste culturele en technologische verwezenlijkingen.
Het algemeen oordeel gaf een score van 6,22 op tien. Dat is licht beter dan de vorige peiling, en in lijn van een langzaam stijgende trend sinds 2011.
Voor buitenlandse zaken kreeg China 6,5 punten, voor binnenlands bestuur 6,2.
In de ontwikkelingslanden is het imago van China met 6,9 beduidend beter dan in de ontwikkelde landen met 5,6. Maar in Italië, Canada en het Verenigd Koninkrijk verbeterde het meest.
Jongeren tussen 18 en 35 hebben een beter beeld van China dan ouderen. De score daalt van 6,5 voor jongeren naar 5,6 voor mensen boven 51 jaar.
Qua economische invloed in de wereld komt China als tweede na de VS, maar vóór Rusland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Een derde van de personen denkt dat China op weg is de grootste economie ter wereld te worden. Dat is aanzienlijk meer dan bij vorige enquêtes. Ook 36% wees op grote problemen zoals economische ongelijkheid en milieuvervuiling. Ook hier is het oordeel optimistischer in de ontwikkelingslanden dan in de ontwikkelde landen.

Specifieke beoordelingen

imagoimagoHet strategisch project ‘Belt and Road’ (de nieuwe zijderoutes) is bekend bij 18% van de ondervraagden. In Indonesië, Indië en andere landen langs de routes loopt dat op tot 40%. De rol van China in de BRICS vond 60% van de ondervraagden positief. 28% van de mensen is van plan naar China te gaan, als toerist of om er te studeren of te werken. Beijing, Hongkong en Shanghai zijn de favoriete steden, maar het lijstje te bezoeken plaatsen blijft langer worden.
Als belangrijke cultureel element koos 52% voor de Chinese keuken. 80% heeft die al geprobeerd en 72% vindt ze lekker. Andere culturele aantrekkingspolen zijn Chinese geneeskunde en krijgskunsten. Die haalden scores van respectievelijk 47 en 44 %. Chinese geneeskunde bevalt goed bij 64% van de mensen die het geprobeerd hebben.
De technologische innovatiecapaciteit van China wordt door 59% ondervraagden hoog ingeschat. In de ontwikkelingslanden was dat zelfs 71%. De Chinese hogesnelheidstrein sprak het meest tot de verbeelding bij 36% van de mensen. Lenovo is in het buitenland het meest bekende Chinese merk. Huawei en Alibaba vervolledigen het podium.
De enquête peilde ook naar het oordeel over de communistische partij van China. Vooral de strakke organisatie en het talent om veel mensen te mobiliseren krijgen goede punten, iets boven 6. De wil om te verenigen, de steun van het volk en de gretigheid om bij te leren raken juist niet aan 5. De strijd tegen corruptie is in de perceptie het zwakst met exact 4 op 10.
Bron: People’s Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *