Ook de Chinese metro versnelt

Er is veel nieuws over Chinese snelle treinen die nog alsmaar sneller gaan rijden. Dat zijn echter wel treinen die over (of boven) land rijden. Onlangs vernam ik uit meerdere bronnen berichten over nieuwe metrolijnen in Shanghai en Beijing die ook sneller gaan rijden dan de standaardmetro. De verhoging is nog niet zo spectaculair, maar gaat wel gepaard met andere ontwikkelingen. Goed voor een korte update.

Binnenkant van de Shanghai Airport Link Line; foto Baidu (disclaimer)

Shanghai

Shanghai had met Lijn 2 al een redelijk makkelijke verbinding tussen de beide vliegvelden (Hongqiao en Pudong) , waarbij Hongqiao tegelijkertijd een belangrijk station voor de HS treinen is. Ik zeg redelijk, omdat je niet te veel koffers bij je moet hebben. December 2024 is de Airport Link Line in gebruik genomen. Deze heeft een kruissnelheid van 160 km/uur. Een expat gebruiker rapporteerde dat hij de reis van Hongqiao naar Pudong in 32 minuten gemaakt heeft, tegen de anderhalf uur met Lijn 2. De Airport Link Line heeft bovendien meer ruimte voor koffers en voldoet daarmee beter voor luchtreizigers. De reis kostte hem slechts RMB 24. Dat is duurder dan de metro, maar nog altijd vele malen goedkoper dan de taxi die men gewoonlijk neemt.

Beijing

De Beijing Metro meldt goede voortgang aan de bouw van Lijn 22. Deze heeft als meest unieke kenmerk dat het Beijing’s eerste metrolijn gaat worden die een provinciegrens overschrijdt. De lijn, die van het Pinggu District in het Noordoosten van Beijing tot Dongdaqiao in het Oostelijk District loopt, doet ook een aantal plaatsen in de provincie Hebei aan. Dat sluit overigens goed aan bij de tendens waarin Beijing en Tianjin, twee steden met provinciale status, steeds meer met Hebei een eenheid gaan vormen. Lijn 22 loopt ook nog met meerdere stations onder het gebied in het Tongzhou District door waar de nieuwe overheidsgebouwen van Beijing gevestigd zijn. De lijn zal na opening de langste metrolijn van de stad zijn. En tenslotte, de kruissnelheid van ook deze lijn zal 160 km/uur worden.

Geopolitieke verandering

Al deze, en toekomstige, ontwikkelingen in de Chinese infrastructuur worden in de eerste plaats aangestuurd door het nationale beleid het vervoer van goederen en personen zo efficiënt mogelijk plaats te laten vinden. De groei van het netwerk van al deze infrastructuur heeft echter ook invloed op het geopolitieke beleid, zowel op nationaal als lokaal niveau. Steden die ooit als ver van elkaar gelegen gezien werden, kunnen nu ineens binnen zeer korte tijd bereikt worden. Waar in Beijing geboren en getogen mensen absoluut niet uit hun krappe steeg (de beroemde hutongs) wilden vertrekken, zijn nu steeds meer van hen bereid naar een grotere woning een verre maar schonere en stillere buitenwijk te verhuizen, als er zich maar op loopafstand van hun nieuwe woning een metrostation bevindt. Maar mensen die nu in plaatsen als Yanjiao in Hebei wonen kunnen ook naar een positie in Beijing solliciteren. Met deze snelle verbinding is dat een reële optie. Wat gaat dat betekenen voor lokale werkgevers? We zullen het zien.

Bron: eigen onderzoek van de auteur uit vele bronnen.