‘China overtreft in 2019 VS als modemarkt’

Volgens een rapport van McKinsey en BoF zal China in 2019 de VS overtreffen als grootste modemarkt. Bij de ondervraagde leiders in Aziatische modezaken gelooft meer dan de helft dat de modesector het in 2018 beter zal doen, terwijl in Noord-Amerika 64% van de ondervraagden gelooft dat de toestand in de sector zal verergeren.

China staat centraal in het State of Fashion 2019-rapport dat gepubliceerd werd door McKinsey & Co en the Business of Fashion (BoF). Het voorspelt dat China volgend jaar voor de eerste keer VS  voorbijstreeft  als ’s werelds grootste modemarkt. Het rapport is gebaseerd op een enquête bij 270 top zakenlui en bij een databank van meer dan 500 privé en publieke bedrijven.

Hoewel voor volgend jaar in de modesector een groei van ongeveer 4% wordt voorspeld, blijven de experts pessimistisch. Oorzaken hebben te maken met de vrees dat de handelsoorlog tussen de VS en China escaleert en ook met de Brexit-gevolgen voor de sector. Voorzitster Joann Cheng van Fosun Fashion Group & Lanvin gelooft echter dat de handelsoorlog China maar op minimale manier zal treffen. Verwacht wordt dat volgend jaar de trend van een gelijktijdige offline en online aanwezigheid zal worden voortgezet naast investeringen in e-commerce en digitale marketing. Merkwaardig is het verschil tussen Azië waar 51% van de topverantwoordelijken optimistisch zijn, terwijl in Noord Amerika 64% van de top zakenlui pessimistisch zijn en de gevolgen vrezen van toekomstige heffingen.

Kern in het rapport is dat de rol van China in de wereldwijde modemarkt snel evolueert. Chinese producenten streven naar een productie van hogere kwaliteit. China is niet langer enkel de fabriek van de wereld zegt het rapport, maar het is ’s werelds snelst groeiende verbruikersmarkt die 18% van alle goederen consumeren. Luxe wordt nu ook in eigen land verkocht en Chinese verbruikers worden kieskeuriger. Het rapport merkt op dat tijdens de Vrijgezellen dag meer verkocht werd dan in de VS op Black Friday en Cyber Monday samen.

De zgn. Z-generatie (°tussen 1995-2005) die tegen 2020 40% zullen uitmaken van de wereldwijde gebruikers zijn van mening dat bedrijven een milieu- en sociale verantwoordelijkheid hebben. Twee derde van de wereldwijde verbruikers beweren aandachtig te zijn voor controverses in dit verband. De affaire Dolce & Gabanna is hierbij illustratief. Het rapport besluit dat de modebedrijven moeten leren leven met het feit dat de meer kritische gebruikers volledige transparantie willen over geheel de waardeketen.

Bron: https://jingdaily.com/fashion-bof-mckinsey/

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

3 comments for “‘China overtreft in 2019 VS als modemarkt’

  1. hahaha
    1 december 2018 at 01:25

    Meer illegale blanke buitenlandse modellen erbij komen zonder de juiste werkvergunningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar