Chinese top influencer gevat door fiscus

Een Chinese top influencer krijgt een boete van liefst 1,34 miljard yuan (190 miljoen euro) wegens belastingontduiking.

Viya aan het werk

Huang Wei, aka Viya, wordt ook wel eens de koningin van de livestream verkoop genoemd. De aankondiging van de zware boete die ze opliep zond een schokgolf door het Chinese internet. De fiscus in Hangzhou maakte bekend dat ze voor overtredingen in 2019 en 2020 een boete van 1,34 miljard yuan moet betalen.

Livestreaming verkoop werd in 2016 opgestart door Taobao Live. Een doorbraak was het toegankelijk maken van Taobao Live via smartphones in 2019. Het nam een hoge vlucht toen na de corona-uitbraak in Wuhan in januari 2020 de meeste winkels in China tijdelijk moesten sluiten. Het fenomeen kon zich ongehinderd en blijkbaar ook ongezond ontwikkelen.

Viya staat samen met rivale Li Jiaqi aan de top van de Chinese influencers. In 2020 verkochten de twee in totaal voor 53 miljard yuan (7,5 miljard euro) via livestreaming. Dat komt overeen met 66% van de omzet van eBay. Samen haalden ze de helft van de totale omzet van de 20 top Chinese influencers binnen. Sommigen Chinese influencers hopen ook internationaal door te breken. Saktok, een bedrijf in Shenzhen, organiseert al internationale livestreaming in het Engels op een platform van Amazon.

Snelle opkomst, snellere val

De 36-jarige Viya was oorspronkelijk zangeres maar begon een nieuwe carrière als influencer. Ze klom voor het eerst naar de top in de Taobao rangschikking van 2018 met een jaarinkomen van 30 miljoen yuan. Er werd gezegd dat ze in staat was alles te verkopen. Haar sterkste prestatie was de verkoop via livestreaming van een raket, voor 40 miljoen yuan, in april 2020. In november 2019 werkte Kim Kardashian met haar samen om in enkele minuten 15.000 flessen Kardashian parfum te verkopen in China. Op vrijgezellendag dit jaar verkocht ze voor 8,5 miljard yuan producten op één avond.

Livestreaming is intussen zo een hype geworden in China dat 80% van de klassieke winkels in shopping centra al een aparte ruimte hebben voor livestreaming. Eind 2020 waren er 617 miljoen gebruikers en 130 miljoen verkopersaccounts. De totale omzet voor 2021 wordt op 2.000 miljard yuan geschat, een groei van 90% op een jaar. Experts verwachten voor de komende vijf jaren gemiddeld 50% groei.

De val van Viya is brutaal. Na het bekend worden van de sanctie werd haar naam door de merken uit de e-commerce verwijderd en werden haar accounts op sociale media gesloten. De China Federation of Internet Societies ontnam haar de titel van ambassadeur voor de promotie van een integer internet. Viya heeft zich verontschuldigd bij het publiek: ‘Het spijt me heel erg dat ik overtredingen op de belastingregels begaan heb’ schreef ze op Weibo. ‘Ik aanvaard volledig de straf die de fiscus me oplegt’.

Naar een correct internet

Het onderzoek naar belastingontduiking door Viya maakt deel uit van een breder offensief om wantoestanden op het internet aan te pakken en alles volgens de wet te laten verlopen. .

Door de chaotische ontwikkeling van de livestreaming branche zijn er allerlei wantoestanden ingeslopen. Opgeblazen verkoopcijfers aankondigen, speciale trucs gebruiken om het aantal bezoekers aan de sessies op te drijven, of consumenten lokken met zogezegd laagste prijzen, het is allemaal tegen de wet. Er is ook algemene belastingontduiking, wat vergemakkelijkt wordt doordat merken kunnen ontsnappen aan de verplichting facturen te maken voor uitbetaalde commissielonen.

Bron: Global Times, Reuters

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *