Chongqing wil groeimodel veranderen

Zowel de globale stadsontwikkeling als de uitbouw van de noordelijke nieuwe economische zone vlot naar behoren. Zo deelt onder meer burgemeester Huang Qifan mee in een artikel dat China Daily wijdt aan Chongqing naar aanleiding van 10 jaar “Go West”-politiek. Toch wil het stadsbestuur meer de interne vraag de groei laten trekken dan de investeringen en export uit het verleden.

Burgemeester Huang


Op tien jaar tijd groeide Chongqings BRP van 100 miljard yuan tot 960 miljard yuan. Tien jaar geleden lagen er maar 100 km spoorwegen en 100 km autosnelwegen: nu zijn dat er respectievelijk 1500 km en 2000 km.  Aldus nog burgemeester Huang Qifan die oorspronkelijk een topambtenaar was in Shanghai vooraleer hij in 2001 de verplaatsing maakte en toen meteen viceburgemeester werd. Hij is wel niet van plan om het kustmodel gewoon te kopiëren. Een belangrijk verschil in het eigen ontwikkelingsmodel bestaat er in dat zoveel mogelijk de onderdelen lokaal moeten worden vervaardigd. Chongqing ligt immers 2000 km verwijderd van de kust en kan zich wegens de potentiële logistieke kost niet permitteren dat onderdelen of grondstoffen uit het buitenland worden aangevoerd. HP startte met het produceren van computers en 80 % van de onderdelen hiervan worden lokaal vervaardigd, aldus nog Huang. Hij is nogal bedreven in het uit het hoofd citeren van statistieken en beweert dat Chongqing maar een schuld heeft van 180 miljard op een jaarlijks BRP dus van 960 miljard, nauwelijks 20 %. Hij gelooft dat een van de grote troeven de nieuwe treinverbinding is met Europa waar het eindpunt Antwerpen is. Huang legt verder uit dat Chongqing zijn groeimodel aan het hervormen is. In het verleden werd die voor 70 % getrokken door investeringen en voor 30 % door de export. In de komende 5 jaar verwacht hij dat de interne vraag zal instaan voor 50 %, investeringen voor 30 % en export voor 20 %. Daartoe wordt betere sociale diensten en een meer complete sociale zekerheid uitgebouwd. Ook staat Chongqing vooraan in het aanbieden van goedkopere huisvesting: daardoor kunnen migranten, pas afgestudeerden of technici die niet het vereiste contant te betalen gedeelte van een huis kunnen voorleggen toch onder dak. Hij benadrukt ook dat hij voor het aantrekken van nieuwe nijverheden alle kostenfactoren als belastingen, logistiek en energie probeert te drukken. De samenwerking met partijsecretaris Bo Xilai die in 2007 benoemd werd, loopt goed. Bo houdt van gingko-bomen, maar ondertussen heeft de stad door de aanplanting van bomen en bos ook al een groener imago aangenomen. Verpozing is deze zomer -toen het kwik er het record van 42 ° bereikte- wel nodig.

Foxconn-magnaat bezoekt Xiyong-park met burgemeester


Onderdirecteur Li Ximing van de Lianjiang– speciale zone die 1200 km² groot is wil dat zijn zone tegen 2010 zoveel bewoners telt als geheel Vlaanderen. De economie van deze zone groeide met 23 % vorig jaar en neemt nog maar 13 % in van Chongqings BRP, maar dit moet de komende jaren vele malen groeien. Gedurende het eerste semester haalde Chongqing globaal een groei van 16,5 %. In zijn zone ligt het Xiyong-Microelectronics Park waar Taiwanese ODMs  (original design manufacturers) gevestigd zijn als Foxconn, Quanta en Inventec. Een derde van dit park werd door de regering als vrijhandelsgebied onder douanecontrole erkend waardoor er vrijstelling is van douane voor import van onderdelen en waardoor ook de export sneller gaat. Ook de trein Chongqing naar Antwerpen geniet van een vereenvoudigd nieuw “Safe Smart Trade Agreement” dat China met de EU heeft afgesloten, aldus algemeen manager Guo Jian van het Xiyong-park. In deze zone bevinden zich al 200 bedrijven en de verwachting is dat het aantal tewerkgestelden verdubbelt tot 100.000 tegen het jaareinde. Dit zal geen probleem zijn gezien de talrijke pool van studenten en afgestudeerden. Wat velen aantrekt is dat hetzelfde kan verdiend worden in bepaalde functies en bedrijven als in Peking of Shanghai, maar dat de levenskost maar één derde bedraagt in Chongqing. Weliswaar zijn er ernstige verkeersopstoppingen, maar dat zijn al de bekende kwalen van meer ontwikkelde steden waarvoor dan ook passende maatregelen zullen tegen worden genomen.
Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *