Cultuur moet “peiler-nijverheid” worden

Het twaalfde vijfjarenplan wil dat de zgn. “culturele nijverheden” qua waarde verdubbelen en 5 % van het BNP gaan innemen. Dit jaar heeft de overheid daar 171 miljard voor over. Bedoeling is onder meer China’s imago en “soft power” in het buitenland te promoten.

3D-animatiefilm


Een peiler-nijverheid is een industrie die minstens 5% bedraagt van ’s lands BNP. Momenteel zijn media, optredens, uitgeverijen, film, animatie en tv goed voor 1000 miljard yuan en 2,5 % van het BNP. Het twaalfde vijfjarenplan voorziet op 5 jaar tijd een verdubbeling van dit cijfer en gooit daar ook de nodige middelen tegen aan: enkel voor dit jaar reeds 171 miljard yuan. Cultuur wordt in theoretische documenten “de ziel van de natie” genoemd . Al in 2009 nam de regering een plan aan die de culturele nijverheden als een potentiële driver aanduidde van de economie. Terzelfdertijd is het de bedoeling om China’s “soft power” in het buitenland op te drijven en dus meer invloed uit te oefenen. Deze nijverheden zijn sedert 2004 jaarlijks met 15 à 20% gegroeid tot ongeveer 1000 miljard yuan nu.
Het vijfjarenplan voorziet een verdere aangroei met 15 % jaarlijks. McKinsey verwacht dat het aantal Internet-gebruikers ondertussen zal stijgen van 457 miljoen naar 750 miljoen. De uitbreiding van de nieuwe media wordt gedreven door de technologie. In 2009 bedroeg het inkomen uit digitaal publiceren voor het eerst meer dan het traditioneel drukken. Verwacht wordt dat de integratie van de 3 netwerken ( telecom, TV en Internet) de komende 3 jaren 1000 miljard aan investeringen nodig heeft. Anderen vinden dan weer dat de klemtoon te veel ligt op overheidsinterventie en dat de culturele nijverheden maar creatief kunnen opbloeien in een marktsfeer waar individueel initiatief kan gedijen.
Bron: SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *