De digitale stand van zaken 25

-Kort ICT-nieuws-

China verkoopt meer PCs als VS
–Na de automarkt staat ook de PC-markt in China op het punt deze in de VS te overtreffen. Gedurende het tweede kwartaal werden in China 18,5 miljoen computers verstuurd een vooruitgang met 14 % terwijl dit aantal afnam met 4,8% tot 17,7 miljoen in de VS, aldus IDC-cijfers. Dit betekent dat China instond voor 22 % van de verschepingen wereldwijd en de VS voor 21 %. Op jaarbasis zou China de VS pas in 2012 inhalen.
5 miljard voor Internet of Things
China heeft een fonds van 5 miljard yuan opzij gezet om gedurende de komende vijf jaren de “Internet of Things” industrie te steunen. Dit is het gebruik van Internet voor dagdagelijkse toepassingen.  Het fonds zal dito onderzoek & ontwikkeling steunen, industrialisatie, toepassingsmodellen, standaard design en openbare dienstverlening aldus China Securities Journal. Het ministerie heeft beloofd 100 ondernemingen te steunen op de 600 die een aanvraag indienden. Het twaalfjarenplan voorziet een ontwikkeling van deze sector tot 200 miljard yuan. Systeemtesten en kontrole zouden goed zijn voor 70 miljard yuan; 60 miljard zou komen uit chips, middleware en geintegreerde modules; 60 miljard van projectimplementatie, het ontwikkelen van systemen en onderhoud; en 10 miljard zou komen van sensorenproductie aldus experten. Het ontwikkelingsplan zou in september publiek worden gemaakt.
Grootste basis cloud-computing
China’s grootste basis voor cloud-computing is de Shuguang Cloud Computing basis in het district Jiangning te Nanjing. Cloud Computing ziet computers eerder als een dienstverlening dan als een product want alles wordt aangeleverd vanop het netwerk zoals bv elektriciteit geleverd wordt. 400 miljoen werd geinvesteerd in de Shuguang-basis die binnen drie jaar een tera-schaal zal hebben met een opslag van 1 petabyte. In een eerste fase van 100 miljoen yuan bedraagt de schaal 50 triljoen per seconde met een opslag van 200 terabytes. In een tweede fase wordt dit respectievelijk 300 triljoen per seconde met een opslag van 500 terabytes.
Barco draagt activiteiten over aan JV
Barco draagt zijn Chinese digitale cinema-activiteiten over aan een joint venture met China Film Group. Barco heeft wereldwijd nu al meer dan 20.000 digitale cinema-projectoren geïnstalleerd. Daarvan staan er nu 4600 in Groot-China, 65 procent van de markt volgens Barco. De nieuwe joint venture met China Film Group moet dat installatieritme nog verhogen. De vennootschap heet CFG Barco (Beijing) Electronics Co. en is een samenwerking tussen twee Chinese Barco-filialen en China Film Equipment Co., een dochteronderneming van China Film Group. Het 60 jaar oude China Film Equipment is in heel China actief als verdeler van filmuitrustingen en heeft nauwe banden met de overheidsadministratie voor radio, film en televisie. De fabriek in Beijing heeft nu al een maandelijkse productiecapaciteit van 500 projectoren. Barco richtte vorig jaar in Beijing ook al een onderzoekscentrum voor digitale projectoren op. General manager Xiaoli Han van China Film Group en van China Film Co. Ltd zegt “Wij hopen dat Barco meer en meer haar spitstechnologische projectietoepassingen zal introduceren op onze markt en dat R&D en productie verder lokaal worden uitgebouwd in China”. Omgekeerd verzekert hij dat hij zijn “inspanningen zal verderzetten op het vlak van promotie en toepassing van digitale technologie in de Chinese filmindustrie”. (bron: Trends)
Microsoft sluit China-akkoorden

  • Microsoft heeft met China Standard Software een akkoord afgesloten inzake cloud-computing. China Standard Software werd in 2003 gesticht, bevindt zich te Shanghai en biedt voornamelijk Linux-oplossingen aan in China. Volgens Sandy Gupta bij Microsoft gaat de deal voornamelijk over het aanbieden van cloud-computing voor prive- en openbare bedrijven.
  • Anderzijds heeft Microsoft met de sociale netwerksite Renren een akkoord gesloten om samen te werken met MSN. Beide plaformen zullen toegang, foto’s en updates delen. Renren bestempelt de integratie als een win-win situatie. Bedoeling zou zijn samen op te tornen tegen Weibo.  Van China’s 480 miljoen Internetters gebruiken 230 sociale netwerksites en 385 miljoen gebruiken instant messaging. Vorige maand sloot Microsoft al een deal met zoekmachine Baidu.

Lenovo gaat de boer op
Lenovo plant dit jaar 1200 nieuwe verkoopspunten in minder grote steden en in landelijke gebieden. 200 verkoopspunten zullen in diverse vierde-tot zesdelijnssteden worden geopend. De andere 1000 worden gepland op het platteland en kantons. Volgens Chen Xudong zullen de lagere steden de motor worden van de groei want de eerste-tot derdelijnssteden raken verzadigd. Minder dan 10 % van 700 rurale inwoners hebben toegang tot een PC terwijl dit in eerste-en tweedelijnssteden  meer dan 95 % bedraagt. Het inkomen is er wel lager, maar de overheid verschaft een toelage voor ruralen die zich huishoudtoestellen aanschaffen. Toch is 40 % van de rurale bevolking zich niet bewust van die mogelijkheid. Lenovo hoopt binnen twee kwartalen over Dell te wippen als tweede grootste verkoper van PCs wereldwijd.
Gaopeng ontslaat 1/3
Groepskoopsite Gaopeng.com, Groupons partner in China, dankt een derde van haar personeel af en sluit tussen de helft tot vier vijfden van haar verkooppunten. Naar eigen zeggen omdat joint-venture partner Tencent weinig gehaast was nieuwe fondsen te verstrekken. Volgens het personeel werden ze door Oliver Samwer die Groupon International leidt, gepusht tot groeiritmes zonder zich te bekommeren om de winst. In juni vertelde topman Ouyang Yun nog dat hij 3000 personeelsleden zou aanwerven en uitbreiden tot 50 steden. Vorige week werd de managers verteld dat het aantal teruggebracht moest worden tot 2000 en dat tussen 20 en 41 burelen dicht moesten bij gebrek aan cash. De directeurs werden bonussen betaald a rato van het aantal aanwervingen, maar de commissie lag veel lager dan in de VS. Bovendien was er onderling concurrentie tussen de 3 regionale hoofdkwartieren om grote klanten van elkaar af te snoepen. Gaopeng spreekt over een stroomlijning van de effectieven en Tencent weigert commentaar

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.