Groene wagens deden het goed in 2018

Hoewel de toelagen voor wagens op nieuwe energie verlaagden, werden er meer dan een miljoen stuks vervaardigd en verkocht. Het ministerie heeft de afgelopen week ook een plan uitgevaardigd om de fabrikanten van lithium-ion batterijen te stimuleren.

De industrie die wagens op nieuwe energie vervaardigt, deed het goed in 2018. De productie en de verkoop van deze groene wagens bedroeg tussen januari en november 1,05 en 1,03 miljoen eenheden. Tijdens dezelfde periode in 2017 bedroeg het aantal 800.000. Nochtans hebben de 4 betrokken ministeries in februari 2018 de financiële toelagen voor dit soort voertuigen verlaagd met 30%. Dit jaar wordt nog een verdere inperking ervan verwacht, indien ze niet afgeschaft worden.

Dat de productie en verkoop toch blijft stijgen heeft wellicht te maken met andere ondersteunende maatregelen zoals het gemakkelijker bekomen van een nummerplaat, minder verkeersbeperkingen en afslag bij het parkeergeld. Daarbij komt nog een dubbele politiek voor de gebruiker van gemiddelde brandstof en deze voor groene voertuigen. Als de ondernemingen geen quotum aan wagens op nieuwe energie produceren, zijn ze evenmin gekwalificeerd voertuigen te vervaardigen met hoog brandstof verbruik of ze riskeren boetes.

Voor deze maatregelen ingingen, waren minder dan de helft van de 124 ondernemingen die passagiersvoertuigen vervaardigen of invoeren bezig met auto’s op nieuwe energie. De dubbele politiek zorgde ook voor het opdrijven van het aantal geproduceerde groene wagens. Vorig jaar schrapte China eveneens beperkingen op buitenlandse investeringen in de autobranche, meer bepaald bij de voertuigen op nieuwe energie. Volgens voorzitter He Xiaopeng van starter in elektrische wagens Xpeng Motors kan deze beslissing om de limiet op buitenlands kapitaal te schrappen de sector stimuleren om sterker te worden. De binnenlandse ondernemingen zullen zich geprikkeld voelen om meer te investeren en de innovatie te versnellen aldus nog He.

Batterijen

Het Ministerie voor Industrie en IT heeft woensdag een ontwerp bekend gemaakt om de ontwikkeling van lithium-ion batterijen te bevorderen. Lithium-ion batterijen zijn het best omdat ze een langere levensduur en vermogensdichtheid hebben. Ook deze politiek vormt een deel van de versnelde inspanningen om de sector van nieuwe energie te stimuleren. Het ministerie moedigt in het ontwerp bedrijven aan om het ontwerpen van lithium-ion batterijen te perfectioneren en te streven naar de automatisering van de productie procedures. Het ontwerp zegt dat het doel is dat de sector de kosten vermindert en de productiecyclus inkort. Ook de verbetering van de energie efficiency wordt beoogd. Experten menen dat het upgraden van de sector een kritische factor zal vormen in de ontwikkeling van voertuigen op nieuwe energie.

Tezelfdertijd tijd heeft het ministerie de derde golf van bedrijven bekend gemaakt die in orde zijn met de nationale standaard: op de lijst staan onder meer Shanghai BYD en Qinhuangdao Xinchi Photoelectricity Technology. Volgens expert Han Xiaoping van de energie informatie website China5e leidt China weliswaar de wereld in de productie van lithium-ion batterijen maar moet het groeimomentum bestendigd worden door meer innovatieve maatregelen en een gezonde marktomgeving. Han vindt wel dat de recyclage van deze batterijen nog een belangrijke taak wordt voor de sector. Ook het ministerie moedigde in juli al de autoproducenten aan om recycleereenheden uit te bouwen en daarbij samen te werken met de producenten van batterijen, verdelers van tweedehandswagens en schroothandelaars om zo regionale recycleersystemen uit te bouwen.

In 2017 vervaardigde China meer dan 10 miljard lithium-ion batterijen en dat was een vooruitgang met 28%. Het ministerie verwacht voor 2018 het cijfer 12,1 miljard te bereiken. Volgens een rapport van Benchmark Mineral Intelligence zou de capaciteit van alle Chinese van lithium ion batterijen tegen 2020 107 GWh bedragen in het totaal. .

Bronnen: People’s Daily Online China Daily

 

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar