Groep Alibaba bevecht 800 rovers

Door analyse van ‘big data’ is Alibaba er in geslaagd om 800 namakers op zijn site te ontdekken en zo de politie voor 1,43 miljard yuan aan goederen in beslag te laten nemen. Vicevoorzitter Daniel Zhang Yong is bijgevolg nogal verwonderd dat zijn groep in de VS weer op de zwarte lijst van de ‘beruchte markten’ is beland.

alizhangyong

Zhang Yong


De groep Alibaba telt op zijn drie winkel platformen 423 miljoen klanten en dat is meer dan de volledige bevolking van de VS en Mexico samen. Taobao richt zich van consument tot consument; TMall gaat van business naar consument en ten derde is er nog de groepskoopsite Juhuasuan die het afgelopen jaar $ 485 miljard omzet had. Sinds de toetreding van China tot de WTO bevecht Alibaba de namakers die zijn sites misbruiken. Louter Taobao telt al 9 miljoen verkopers. Recentelijk werkt Alibaba met een ‘Kunstmatige Intelligentie’-botprogramma waarin 600 analysemodellen via big data 100 miljoen gegevens per seconde verwerken en scans aflevert van meer dan 10 miljoen producten per dag die een beoordelingscode krijgen van 1 tot 100. De verkopers met hoge onbetrouwbaarheidsscore worden aan de politie doorgegeven. Dit inlichtingenwerk heeft de overheid geholpen om voor 1,43 miljard yuan namaakproducten in beslag te nemen en het voorbije jaar meer dan 800 namakers de cel in te sturen.
‘Optical Character Recognition’ laat toe de prijs op de theoretische lijst te vergelijken met de etiketprijs op het product zelf. Bij de nagemaakte merken behoren producten als Adidas, Bolon, Converse, Mobil, Nike, Philips en Starbucks. Het is het tweede jaar op rij dat Alibaba ‘big data’ gebruikt om de overheid te steunen in de “Operation Cloud Sword’ die uitgaat van de Zhejiang politie in samenwerking met het ‘Department of Industry and Commerce’ en dat van het ‘Quality Supervision Bureau’. Van april tot juli heeft de operatie geleid tot het oprollen van 417 gevallen over 12 provincies gespreid. Nog volgens Alibaba wil de groep de “Cloud Sword Alliance” verder uitbreiden tot de autoriteiten in Shanghai, Anhui, Jiangxi en Jiangsu.

Zwarte lijst

Alibaba directeur/CEO Michael Evans is bijgevolg nogal verwonderd dat Alibaba vorige week door de US Trade Representative alibabcountrf(USTR) Michael Froman in zijn jaarlijks ‘Special 301 Out-of-Cycle Review of Notorious Markets for 2016′- rapport opnieuw op de zwarte lijst is beland. Het USTR is een agentschap dat de handelspolitiek voor de president uitstippelt.  Bij de overtreders worden zowel Taobao, BeeVideo, GongChang en Nanjing Imperiosus Technology vermeld. Evens is des te meer ontgoocheld omdat Alibaba in 2016 dubbel zo veel producten met inbreuken verwijderd heeft uit zijn lijsten in vergelijking met vorig jaar.
Eerder had voorzitter Jack Ma verklaard 2000 personen te gebruiken bij het opsporen van namaak. Bijgevolg vindt Evens het onredelijk van de USTR dat Alibaba terug op de lijst is geplaatst terwijl de groep vier jaar geleden  ervan verwijderd werd. ‘De 100.000 merken op Alibaba kunnen niet allen verkeerd zijn’ luidt het. Verder heet het nog dat Alibaba veruit meer personeel, financiën en geavanceerde technieken ter beschikking stelt dan om het even welke andere e-commerce firma. Misschien is de VS wel gewoon jaloers want Alibaba’s vrijgezellen dag realiseert al een grotere omzet dan de traditionele Black Friday en Cyber Monday in de VS en het VK. Volgens analist Yang Yaqiong bij het in Beijing gebaseerde Analysys bulkt het gehele USTR-rapport van een negatieve toon tegenover de Chinese markt en gaat het meer over politiek dan over zaken.
Bronnen: .Scmp, China Daily, Bloomberg, world trademarkreview

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *