iTrends: Online gezondheidszorg stijgt met de helft

De online medische- en gezondheidsdiensten namen dit jaar met de helft toe. Bij het Huawei nieuws staat de verkoop van het Honor merk aan een consortium van verdelers bovenaan. Er wordt een conferentie in het leven geroepen die de grote tech bedrijven zal controleren op trustvorming. We bieden ook derde kwartaal resultaten. Didi lanceert met BYD een EV speciaal voor het aanroepen van auto’s.

Gedurende de pandemie steeg het aantal online diagnose en behandelingen door ziekenhuizen onder de National Health Commission 17 maal in vergelijking met vorig jaar en het aantal online derde partijen met diagnose en behandelingen 20 maal. Er wordt voorspeld dat de online medische markt dit jaar tot 200 miljard yuan zal oplopen of een vooruitgang met 46%. Voor vele ziekenhuizen is internet een tweede slagveld geworden in de strijd tegen de pandemie. 30 provincies hebben medische dienstenplatforms op internet en het land telt meer dan 900 internetziekenhuizen. Volgens directeur Mao Qunan van het Planning, Development and Informatization Department van de National Health Commission beslaat het netwerk alle prefectuursteden en hebben ook steden van het tweede niveau 5500 ziekenhuizen met online diensten. 1 miljoen arsten zijn ingeschakeld in de medische netwerken  Peoples Daily

Huawei verkoopt Honor-merk

*Om te verhinderen dat het Honor merk zonder VS-chips zou vallen, heeft Huawei dit merk verkocht aan het consortium Shenzhen Zhixin New Information Technology dat gesticht werd door Shenzhen Smart City Technology Development Group en waarbij meer dan 30 verdelers van het merk behoren.  Ook Suning behoort tot het consortium dat geleid wordt door de Assets Supervision and Administration Commission van Shenzhen dat volgens Asia Times 98.6% van de aandelen zou bezitten. Zhizin zou maar over 100 miljoen yuan aan kapitaal beschikken en Huawei 100 miljard yuan moeten betalen voor de deal. Naar verluidt was het Honor merk tijdens het eerste semester goed voor 30% van Huaweis verstuurde smartphones en volgens Counterpoint heeft het 15% van de Chinese markt.  Het merk dat 8000 personen te werk stelt, richt zich tot trendy jongeren die prijsbewust kopen. SCMP, FT

* Huawei leidde dit jaar het aantal patentaanvragen in draadloze communicatie, aldus een rapport van IncoPat: Huawei had er 8607, meer dan Qualcomm uit de VS dat er 5807 indiende. Oppo komt op de derde plaats met 5353 patenten. Per land geteld hebben zowel China als de VS 32% gevolgd door Japan met 15% en Zuid Korea 7%. SCMP

.* Huawei lanceert zich in de elektrische zelfsturende auto’s en doet dit in partnerschap met automobielbouwer Chang’an en batterijproducent CATL die ook al levert aan Tesla. journaldugeek

*Ericsson Borje Ekholm bekritiseert het voornemen van Zweden om Huawei en ZTE te uit te sluiten van mededinging voor 5G. Volgens Ekholm beperkt dit niet enkel de vrije concurrentie maar zal het ook een achterstand leiden bij het uitrollen van de nieuwe technologie. Hij vindt dat Zweden afwijkt van de EU-richtlijnen om een evenwicht te vinden tussen veiligheid en vrije mededinging. Het traag uitrollen van 5G houdt vooral een risico in voor de industrie aldus Ekholm. FT

Conferentie controleert techgiganten

China zet onder leiding van de State Administration for Market Regulation een ministeriële conferentie op die de maatregelen zal coördineren tegen unfaire praktijken van de grote technologische bedrijven. 17 instanties en ministeries maken er deel van uit: People’s Bank of China, Cyberspace Administration of China en de China Banking en de Insurance Regulatory Commission (CBIRC). Ook verantwoordelijken van de ministeries van Public Security, Industrie en IT en Onderwijs zitten in de conferentie. Het publiek kan nog tot eind van de maand haar advies leveren over de antitrust maatregelen die voortaan de exclusiviteit op platformen zullen verbieden

K3-resultaten

*Lenovo verkocht tijdens K3 23 miljoen tablets, laptops en PCs aldus Canalys. Apple verkocht 22 miljoen Macs en iPads. Lenovo en Apple worden gevolgd door HP, Dell en Samsung. De wereldwijde markt bedroeg 124,5 miljoen toestellen. Het zijn de Chrome-books die het voorbije kwartaal het meest dynamische segment van de markt uitmaakten. Door de pandemie waren ze vooral in trek voor het onderwijs, maar ook de tablets maakten een retour. distributique.com  

*JD.com realiseerde tijdens K3 174 miljard yuan omzet, een vooruitgang met 29,2%. Het aantal actieve klanten steeg met 32% tot 441 miljoen en dat was de snelste groei van de laatste drie jaar  Het zijn vooral de steden van lagere rang die goed zijn voor 80% van de nieuwe klanten. Technode

* Baidu had tijdens K3 een omzet van 28,2 miljard yuan wat 1% meer is dan vorig jaar, aldus Bloomberg. De nettowinst bedraagt 13,6 miljard yuan. Het filiaal iQiyi telt 104 miljoen betalende leden. Baidu maakte bekend volgend jaar 3,6 miljard $ te willen investeren in online streaming videoplatform JOYY. Short seller ‘Muddy Waters Research’ bestempelt 90% van de livestream inkomens bij JOYY als fraude. Wat uiteraard door JOYY in alle toonaarden ontkend werd.  Chinemagazine; SCMP

* Volgens Canalys verkocht Samsung tijdens K3 80 miljoen smartphones terwijl het zo Huawei met 51 miljoen van de eerste plaats verdrong. Wereldwijd werden er 348 miljoen smartphones verkocht wat 1% minder is dan vorig jaar. Xiaomi hijst zich op de derde plaats met 47 miljoen en verslaat zo Apple die op de vierde plaats komt met 43 miljoen. actus.sfr.fr

Didi nu ook met eigen EV

Didi heeft naar eigen zeggen Changsha ’s werelds eerste elektrisch voertuig (EV) ontwikkeld voor autodelen. Het bedrijf wil het autodelen doen toenemen van 3% nu tot 30% in 2030. De nieuwe D1 is samen ontwikkeld met EV producent BYD. Het nieuw model bevat een alarmknop voor de politie en een elektronische schuifdeur. De gebruikers kunnen al voor vertrek via de Didi app de temperatuur en de zetelverwarming instellen op afstand. Didi heeft 550 miljoen gebruikers, 31 miljoen chauffeurs en controleert in China 90% van de auto aanroepmarkt .

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar