iTrends: Tmall verkoopt Antwerpse diamanten

Op Tmall zullen Antwerpse diamanten worden verkocht. Tencent gaat van alle gamers de identiteit vragen en werft personeel aan om de clouddiensten uit te breiden. Alibaba en Baidu stelden al hun K3 resultaten voor. Huawei blijft in China de grootste in smartphones en groepsaankoop site. JD.com onderzoekt of een mogelijke distributie via tunnels mogelijk is.  Douyin telt al 400 miljoen gebruikers en Pinduoduo lanceert ook gezondheidsproducten.

In de marge van de importexpo te Shanghai heeft het Antwerp World Diamond Center (AWDC) met Tmall een akkoord gesloten om op diamanten te verhandelen. De ondertekening door AWDC voorzitter N. Parikh en J.Liu van Tmall Fashion gebeurde in aanwezigheid van vicepremier Peeters (foto). 84% van ’s werelds ruwe diamanten komen in  Antwerpen voor bewerking en de helft wordt er verkocht aan kleinhandelaars. De VS staat in voor 52% van de wereldwijde aankoop van diamanten en China staat tweede met 12% aldus De Beers. HRD Antwerp zal elke diamant certificeren en van een QR-code voorzien. Het proces is niet enkel beveiligd door QR-tracking maar ook door de blockchain technologie van Ant Financial Alizila

Alibaba in zee met Fung Retailing

De groep Alibaba heeft in Fung Retailing een partner gevonden om internationale lifestyle merken naar China te brengen. Fung heeft een wereldwijd netwerk met meer dan 3000 winkels. Voor Alibaba CEO Daniel Zhang vormt het samen gaan een onderdeel van de ‘New Retail’-strategie van de groep. Fung hoort blij aansluiting bij de 1,4 miljard Chinese verbruikers in het snel veranderende kleinhandelslandschap.  scmp

 K3: Alibaba en Baidu-resultaten

*De omzet van de groep Alibaba bereikte 85 miljard yuan tijdens het derde kwartaal of een verhoging met 55%. Het netto inkomen steeg met 13 % tot 20 miljard yuan. E-commerce maakt met 72 miljard nog altijd het leeuwenaandeel uit, maar de cloud afdeling steeg het sterkst (90%). CEO Daniel Zhang Yong deelde nog mee dat het aantal klanten het voorbije jaar toenam met 25 miljoen tot 601 miljoen. scmp

*Bij Baidu steeg de omzet tot 28 miljard yuan tijdens K3 terwijl dat het jaar voordien 23,4 miljard bedroeg. Het netto-inkomen steeg met de helft tot meer dan 12,4 miljard yuan. De concurrentie in reclame is sterk vooral vanwege nieuwe spelers als Douyin en Jinri Toutiao. Baidu heeft met Haokan ook een video-app gelanceerd die al 12 miljoen gebruikers telt. Toch daalde het dagelijks aantal actieve Baidu-gebruikers van 161 miljoen in augustus tot 151 miljoen in september. De beurskoers daalde dit jaar al 20%. scmp

*Tencent maakt op 14 november zijn K3-cijferes bekend. Analisten voorspellen een groei in omzet met 21% tot 78 miljard en een verhoging van de winst met 13% tot 24 miljard yuan.

Huawei in China grootste in smartphones

Volgens onderzoek van Counterpoint Research daalde wereldwijd het aantal verstuurde smartphones tijdens K3 met 3%: dit is de eerste keer dat de daling zich voordoet drie kwartalen op rij. Huawei blijft de grootste in China met 52 miljoen of plus 33% gevolgd door Xiaomi met 35 miljoen of plus 25%. Ook Oppo en Vivo komen boven 30 miljoen uit. Lenovo ging met 25% achteruit. Wereldwijd blijft Samsung aan de leiding met 72 miljoen verschepingen. Apple bleef stationair. De Chinese merken rukken wel internationaal op scmp

Tencent eist ID van gamers

*Tencent is van plan om vanaf volgend jaar van hun gamers verificatie van hun identiteit te vragen. Sinds vorige maand is dit verplicht in 9 steden voor spelers van het populaire spel Honour of Kings. Nog 9 andere steden staan op het programma vooraleer de maatregel volgend jaar verplicht wordt voor alle spellen. Analist William Li bij Context Lab vermoedt dat kleine firma’s zullen volgen met het uitvaardigen van controle op spelverslaving. scmp

*Tencent zet zwaar in op de cloud: Tencent is van plan om miljarden dollar te investeren in cloud computing heeft voorzitter Dowson Tong van Tencents ‘Cloud and Smart Industries business group’ (CSIG) bekend gemaakt. Daartoe heeft zijn groep 1000 personeelsleden geworven die ook deels overkomen van andere afdelingen. Ook zullen teams opgezet worden per sector zoals kleinhandel, geneeskunde, onderwijs…Tegen 2020 zou de markt van cloud computing meer dan 100 miljard $ waard zijn. technode

*En zet VS-team voor zelfsturende wagens op: Tencent heeft via LinkedIn een job aanbod geplaatst dat  experts in zelfsturende wagens en onderzoekers in deep learning in Silicon Valley zal rekruteren. Tencent is op dat vlak een laatkomer en vormt met Guangzhou Automobile Group een team om slimme wagens te ontwikkelen.

JD.com onderzoekt distributie via tunnels

JD.com heeft een nieuw studiecentrum opgezet dat nieuwe minder vervuilende distributiemethodes zal onderzoeken. Het te Xiongan gebaseerd onderzoek wil nagaan of de verdeling van de goederen kan via ondergrondse tunnels. Het neemt daarbij een voorbeeld aan het Zwitsers project van ondergrondse cargo. Momenteel vertegenwoordigen transportvoertuigen één derde van de wegcapaciteit, zo luidt de argumentatie. Naast minder luchtvervuiling en minder geluidsoverlast zou de nieuwe vorm ook meer open ruimte mogelijk maken..

Douyin heeft 400 miljoen gebruikers

De bij de jeugd meest populaire app Douyin telde in oktober 200 miljoen dagelijkse gebruikers en 400 miljoen maandelijks. In juni was dat nog 150 m en 300 miljoen. Hoewel de korte video’s maar een paar minuten duren, nemen videoclips 9% van de tijd in beslag  bij de online Chinese gebruikers. De internationale versie TikTok is ook in opmars, zij het dat Indonesië het verbood wegens negatieve invloed op de jeugd. In China heeft Tencent zijn WeChat gebruikers eveneens verboden externe linken te delen naar video-apps. Technode

Pinduoduo ook in online gezondheid

Groepskoopsite Pinduoduo lanceert zich in de online verkoop van gezondheidsproducten. Volgens Chinese media heeft Pinduoduo een aantal werknemers geworven met een online apothekers achtergrond. Aan Caixin vertelde de site dat het enkel producten aanbiedt van gecertificeerde derde partijen verkopers. Alibaba en JD.com dit al sinds 2011 deden, controleren de helft van deze markt, zij het dat Alibaba Health Information Technology nog geld verliest evenals Ping An Healthcare and Technology. De markt van gezondheidsproducten die vorig jaar 1500 miljard $ bedroeg, zou volgens consultancy Frost & Sullivan in 2022 2600 miljard $ belopen. Pinduoduo heeft 5,2% van de Chinese e-commercemarkt.  Caixin; Customertalk

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

1 comment for “iTrends: Tmall verkoopt Antwerpse diamanten

  1. hahaha
    11 november 2018 at 01:55

    Zijn er ook bloed diamanten te koop? Indonesië had het verboden vanwege het feit dat sommige gebruikers godslastering op tik tok zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar