iTrends: Xiaomi koestert grote ambities

Xiaomi wil de grootste smartphone producent worden en lanceert zich in zelfsturende wagens. De verdieping van de internet regulering blijft duren. Cryptogeld geniet niet van bescherming oordeelt het hoogste hof in Shandong. De digitale munt werd al gebruikt om futures te betalen. Chinese producenten hebben al 20% geknabbeld aan Samsungs aandeel in OLED-schermen en JD.com dat het voorbije kwartaal goede resultaten boekte investeert.

straks ook met een slimme auto

Xiaomi wil op drie jaar tijd de grootste smartphone producent worden, zo werd meegedeeld tijdens de voorstelling van de K2 resultaten. De omzet steeg het voorbije kwartaal tot 87 miljard yuan terwijl dit vorig jaar 53 miljard bedroeg. De winst steeg met 84% tot 8,3 miljard yuan. In Europa staat Xiaomi volgens Strategy Analytics nummer één met 13 miljoen toestellen en 25% marktaandeel.  Voorzitter Wang Xiang verklaarde starter in zelfsturende wagens DeepMotion voor $ 77 miljoen te kopen en zou de komende 10 jaar $10 miljard willen investeren in slimme EV-wagens.  Momenteel worden 500 ingenieurs aangeworven. De eerste wagen zou Mi-car heten en tussen 100.000 en 300.000 yuan kosten. Samen met China Citic Bank lanceerde Xiaomi ook een eigen kredietkaart naar het model van de Apple Card.  global times, fr.businessam.be, netcost security

Nog regulering

* De Cyberspace Administration of China (CAC) heeft een ontwerp met 30 punten ontworpen die aanbevelingsalgoritmen reguleren. De bedrijven moeten de basisprincipes waarop hun aanbevelingsalgoritmen gebaseerd zijn duidelijk uitleggen. De gebruikers moeten de algoritme aanbevelingen kunnen afzetten en deze optie moet snel verwezenlijkt kunnen worden. De algoritmen mogen niet gebruikt worden voor prijsdiscriminatie gebaseerd op de voorkeuren of gewoonten van de gebruiker. Algoritme providers met invloed op de openbare opinie moeten de goedkeuring vragen van de CAC. Het publiek mag reageren binnen een maand.

* Het ministerie van Handel heeft samen met nog 7 instanties een ontwerpregulering opgesteld voor de live streaming sector. Tieners jonger dan 16 mogen niet streamen, de verplichte taal is Mandarijn en seks speeltjes, geneesmiddelen, spionage apparatuur plus buitenlandse kranten mogen tijdens deze sessies niet worden verkocht. De live streamers mogen geen negatieve commentaren verwijderen en verbergen of nep beoordelingen publiceren om verbruikers te misleiden. De regels wachten op reacties van het publiek. Naar verluidt zouden de live streamers betrokken worden in een kredietsysteem. Volgens KPMG is de livestreaming markt in China 1000 miljard yuan waard. SCMP

*Sina Weibo heeft accounts van 145 internet beroemdheden afgesloten wegens het schadelijk zijn voor de openbare orde in diverse aspecten. Het initiatief is wellicht een reactie op het voornemen van de Cyberspace Administration of China om ongezonde idolatrie van beroemdheden door de jeugd beter te controleren.  China telt 158 miljoen internetters jonger dan 18 jaar. Global Times

*De State-owned Assets Supervision and Administration Commission (Sasac)  SASAC wil dat de staatsbedrijven voor de cloud hun contracten beëindigen met privéfirma’s en hun gegeven opslaan op de digitale infrastructuur van SASAC zelf. SASAC controleert de 97 grootste bedrijven met 70 biljoen yuan aan activa. De deadline om bestaande contracten te beëindigen is september volgend jaar. Volgens IDC groeide de openbare cloud markt in China vorig jaar met de helft tot bijna 20 miljard dollar. SCMP

‘Cryptogeld niet wettelijk beschermd’ 

Het Hoog Gerechtshof van Shandong heeft geoordeeld dat cryptogeld in China geen wettelijke basis bezit zodat gedupeerden geen recht hebben op schadeloosstelling. De beslissing volgt een andere gelijkaardige beslissing van een rechtbank in Fujian, nadat een Hof te Shanghai en een te Hangzhou er een andere mening op nahielden. netcost-security.fr

Digiyuan voor futures

De Chinese digitale munt is voor de eerste keer gebruikt voor binnenlandse futures, zo rapporteert China Securities Journal. De Dalian Commodity Exchange gebruikte de e-CNY voor de betaling van opslaggeld aan een leveringsmagazijn dat werkte met de Bank of Communications en de Bank of China. Vooral dat er geen kosten zijn die op drukke tijdstippen betaald moest worden, trok de opslagplaats aan. Peoples daily

China vreet aan marktaandeel Samsung-OLED schermen  

Tot voor kort had Samsung 90% aandeel in de wereldwijde verkoop van OLED-schermen. Chinese bedrijven hebben dit aandeel met twintig procent verminderd want Samsung bezit nog 70% van deze markt. De voornaamste concurrenten zijn BOE, Visionox. TLC China Star Optoelectronics en Tianma Microelectronics die niet enkel meer leveren aan Xiaomi, Oppo en Realme. De Chinese schermen vallen goedkoper uit zodat zelfs Samsung zou denken aan Chinese schermen gebruiken voor zijn midden gamma gsm’s. netcost-security.r

JD.com investeert

JD.com realiseerde het voorbije kwartaal 253 miljard yuan omzet of een groei met 26%. De nettowinst tuimelde wel van 16 miljard een jaar eerder tot 794 miljoen yuan; De webwinkel investeert in online kruidenierszaken, social commerce en infrastructuur. Het bouwt het Jingxi-filiaal uit om concurrent Pinduoduo dat deze week $1,5 miljard beloofde voor liefdadigheid, de wind uit de zeilen te nemen. JDCom telt nu 531 miljoen actieve gebruikers en het voorbije kwartaal kwamen er 32 miljoen nieuwe bij. Bloomberg, Channelnewsasia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *