Japanse zakenwereld meet schade op

Het Japans toerisme, de autosector en de Japanse zakenwereld in het algemeen meten de schade op van de week anti-Japan protesten in China. Naar verluidt past de Chinese douane sinds de protestacties een strengere controle toe op Japanse producten.

Japans toereistisch standje op beurs in Peking


De toeristische sector is vooral getroffen. China Comfort Travel Group startte met het afgelasten van zijn Japanreizen bij de 5500 agentschappen op 11 september. In Peking werden alle groepsreizen tussen 16 september en 8 oktober geschrapt en de klanten terug betaald. 400 personen trokken er zich terug. Hainan Airlines die een wekelijkse vlucht heeft tussen Peking en Okinawa lastte de vlucht vorige week af bij gebrek aan passagiers. Japan Airlines (JAL) schrapt 3 van haar dagelijkse vluchten naar China en houdt er zo nog 10 over. De maatschappij kreeg 12.000 annulaties de laatste maand: 5500 zitjes vanuit Japan en 6500 vanuit China. De JAL-Aandelen daalden eind vorige week met 4,29 %.  Vrijdag zegde het Chinees kabinet de deelname af aan een toeristische beurs in Japan en kondigde het waarschuwingsniveau af voor reizen naar Japan.
Volgens onderzoeker She Xing bij Japan External Trade Organization heeft de boycot van Japanse producten het meest de autosector beïnvloed. Door felle protesten hebben Toyota, Honda en Nissan hun fabrieken in China moeten stilleggen. Daardoor zijn al zeker 14.000 auto’s niet geproduceerd. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IHS Automotive. De auto’s hebben een geschatte waarde van in totaal 250 miljoen dollar (193 miljoen euro). De schade wordt waarschijnlijk nog groter. De Nissan-fabrieken draaien weer, maar de productie bij Honda en Toyota moet nog op volle toeren komen. Bij Toyota wordt de productie maandag hervat. Ook zouden Chinese automobilisten kunnen kiezen voor Zuid-Koreaanse in plaats van Japanse auto’s, denken analisten.
Naar verluidt is de douane begonnen met het scherper controleren van goederen uit Japan aldus woordvoerder Tsutomu Suehara van de Japanse handelsfirma Sojitz. De Japanse minister heeft al gewaarschuwd voor “ernstige gevolgen”.Voorts kan nog vermeld worden dat het Chinees ministerie voor handel een anti-dumping onderzoek gestart is tegen Japan en Indië over de import van pyridine die gebruikt wordt in pesticiden, dierenvoeder en andere chemische stoffen. Een onderzoek van Reuters bij Japanse ondernemingen wees uit dat 41 % van de ondervraagden vrezen dat hun zakenplannen zouden lijden onder het dispuut om de eilanden.
China heeft voor donderdag de ceremonie afgelast waarop de 40-ste verjaardag zou gevierd worden van het Japans-Chinees vriendschapsverdrag. Een hoge delegatie van de Communistische partij is voorts naar Japan vertrokken om bij de diverse partijen de plooien tussen beide landen glad te strijken. De Japanse eerste minister neemt volgende week zoals Hu Jintao deel aan een UNO-zitting te New York; de beide ministers van Buitenlandse zaken zouden er mekaar ontmoeten.
Kernfeiten
China is Japans grootste handelspartner met 19,7 % van Japans export: de bilaterale handel loopt op tot 340 miljard $ vorig jaar. Japan is China vierde grootste handelspartner. Tijdens het eerste semester ging Japans export naar China met 6,2 % achteruit, terwijl de import uit China met 7% vooruit ging. Het handelstekort schoot de hoogte in tot 17 miljard $. Tot eind juni had Japan in totaal voor 83 miljard $ in China geïnvesteerd waardoor het de grootste investeerder is. Japan haalt de helft van haar zeldzame metalen uit China. China is een van Japans grootste buitenlandse markten voor auto’s: tijdens het eerste semester verkocht Toyota er bijvoorbeeld 442.500 auto’s in China en dit op een globale verkoop van 4,9 miljoen wagens. Tenslotte heeft China het meest Japanse schulden namelijk voor 18.000 miljard yen (230 miljard $).
Bron China Daily, jiji press

.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *