Komt Bytedance in aanvaring met andere techgiganten?

Bytedance wil zijn 600 miljoen dagelijkse Douyin-gebruikers te gelde maken door ook op lokaal vlak hun e-commerce aan te bieden. Daardoor dreigt niet enkel een bikkelharde concurrentie met Alibaba, Pinduoduo en JD.com maar eveneens met besteldienst aan huis Meituan.

Zoals bekend is de app voor korte video Douyin van het bedrijf Bytedance een succes want Douyin kent in China dagelijks 600 miljoen gebruikers. Bytedance is echter begonnen om ook een grote schare verkopers rond zich te verzamelen en dit naast het ontplooien van de eigen mobiele betaaldienst Douyin Pay. De omzet van Douyin e-commerce verdubbelde vorig jaar tot 170 miljard yuan maar ambieert volgens Bloomberg 600 miljard.  Ter vergelijking Alibaba en Pinduoduo realiseerden het afgelopen fiscaal jaar respectievelijk 7000 en 1700 miljard yuan omzet met hun e-commerce. De waarde van Bytedance zelf is op één jaar wel verdrievoudigd tot $140 miljard.

Hoe Douyin te werk wil gaan wordt geïllustreerd door de veertiger Shu Xi die in Yiwu al tien jaar aanstekers verkoopt. Tot nu toe verkocht hij via Taobao.com, maar nu komt de helft van zijn bestellingen door Douyin. Vooral het Douyin algoritme lijkt krachtig, aldus Shu Xi die aan het hoofd staat van een team van 30 verkopers. Onder meer zijn vrouw Liu Yanping begint in de namiddag haar dagelijkse live stream sessies over diverse aanstekers. De sessies die duren tot middernacht leveren haar 100.000 yuan dagelijkse omzet op. Dit resultaat kwam er nadat door het posten van sommige video’s de groep in staat was een precieze kring personen te verzamelen die hoogstwaarschijnlijk aanstekers willen aankopen.

Volgens Feigua.com staat kleding in voor 55% van de Douyin e-commerce omzet gevolgd door juwelen, toebehoren schoenen, hoeden en tassen. Binnen Douyin e-commerce verlopen 70% van de promoties via live streaming kanalen en 30% via korte video’s. Hoewel in vergelijking met Taobao en Tmall Douyin een laatkomer is, toch zit het in een groeifase. Voor sommigen lijkt het een praktisch middel om snel veel geld te verdienen. Anderen die meer sceptisch zijn, merken op dat e-commerce op basis van video goed ligt bij producten zoals kleding en huidverzorging, maar minder geschikt is voor andere producten. Ondertussen biedt Douyin e-commerce trainingen aan om verkopers op te leiden hoe om te gaan met live streaming kamers.

Meituan

Niet enkel dreigt een aanvaring met de e-commerce giganten, maar Bytedance dreigt ook in het vaarwater van Meituan, de besteldienst aan huis, terecht te komen. Bytedance snijdt immers zijn e-commerce toe naar lokale diensten. Douyin begon in 2018 met de dienst ‘lokale eetgelegenheden, drinken, plezier en ontspanning’: deze toont populaire bestemmingen in een stad in de vorm van videoclips gekoppeld aan kortingsprijzen. De dienst beschikt zo over een apart kanaal voor vele Chinese steden en die biedt kortingsbonnen en toegangstickets voor restaurants en hotels. Douyin moedigt voorts gebruikers aan video’s up te loaden die ze leuk vinden en het algoritme doet de rest. Ook een nieuwe kaartfunctie voor deze resto’s e.a. wordt getest.

In het barbecue restaurant Little Couple in Beijing zijn er nu twee betaalmogelijkheden met QR-code: één voor Meituan en één voor Douyin. Manager Ryan merkt op dat terwijl Meituan een commissie vraagt, Douyin (nog) gratis is. Meituan is echter een reus met 200 miljard omzet in het segment winkels, hotels en toeristische attracties. De lokale diensten van Meituan stellen 10.000 personen te werk, beschikken over 9,5 miljoen bestellers en tellen dagelijks 70 miljoen gebruikers. Bytedance heeft daarentegen geen lokale bestellers, maar rekent op een leger van 6000 ‘verkenners’ die online content scheppen en die elk 10.000 volgelingen moeten hebben. 27 jaar oude PR-professional George Li werkt parttime als Douyin ‘verkenner’ en telt meer dan 290.000 volgelingen. Hij merkt op dat naast het beste eten in de wereld te proeven, zijn dagelijkse restaurantbeoordeling hem 8% commissie oplevert per bestelling die gemaakt wordt door zijn video.
De rivaliteit met Bytedance is des te meer merkwaardig omdat hun stichters die beiden afkomstig zijn uit dezelfde stad Longyan (Fujian) elkaar al meer dan 15 jaar kennen. De manier waarop Douyin zijn lokale diensten promoot namelijk met kortingsbonnen en lage commissies is echter precies de strategie die Meituan voorheen toepaste. Het zal echter tijd vergen vooraleer Bytedance over een eigen leveringsdienst beschikt en ook het vertrouwen van de restaurants winnen, vergt tijd.

Undercover

Anderzijds heeft de marktregelgever precies na de monsterboete wegens monopolie vorming tegen Alibaba ook een onderzoek tegen Meituan gelanceerd om dezelfde reden. Ook Meituan zou de restaurants verplichten enkel voor dit platform te kiezen. Ophefmakend was de CCTV reportage woensdag over de onderdirecteur Wang Lin van de stedelijke Dienst Arbeidsrelaties te Beijing. Hij werkte bij Meituan undercover shifts van 12 uur en verdiende er 41 yuan voor. Bovendien werd hij 60% van zijn commissie afgetrokken wegens een laattijdigheid. ‘Het is echt te moeilijk; ik voelde me diep bedroefd’, aldus Wang gefilmd zittend op een stoeprand.

Wat de eerder aangekondigde beursgang van Bytedance betreft, voorlopig is daar geen sprake meer van. Bytedance zoekt immers eerst naar een structurele oplossing die zowel de regelgevers in de VS als in China voldoening schenkt maar zo’n formule blijkt niet eenvoudig. Ondertussen werd de Singaporees Chew Shou Zi benoemd tot Tiktok CEO ter vervanging van Kevin Mayer die ontslag nam.

SCMP, FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *