Na Covid-19 kan de levering van fietsen vraag niet volgen

Covid-19 heeft er voor gezorgd dat meer mensen de fiets nemen in plaats van het openbaar vervoer. Daardoor kunnen de fietsproducenten de vraag niet meer aan. Sommigen aanvaarden geen bestellingen meer tot oktober omdat hun leveranciers niet kunnen volgen.

Omdat vele stadsbewoners bang waren op het openbaar vervoer besmet te worden zijn velen van hen overgeschakeld op de fiets om naar hun werk te trekken of boodschappen te doen. Personen die hun werk verloren, doen ook graag een ritje per fiets. De helft van de wereldwijde fietsenproductie komt uit China. Volgens cijfers van Ali Express steeg de verkoop van Chinese fietsen voor juni in Italië acht maal in vergelijking met het jaar voordien, zeven maal in Groot Brittannië en meer dan vijf maal in Spanje. Twee van de belangrijkste en beursgenoteerde fietsproducenten zijn Shanghai Phoenix en Shanghai Forever Bicycle. Geen van hen had denderende jaren achter de rug en dat had te maken met de deelfietsen gekte. De deelfietsen operatoren bestelden laagwaardige toestellen in grote hoeveelheden. Ook de uitvoer ging vorig jaar achteruit, aldus de China Bicycle Association. De Europese markt legt immers heffingen op Chinese fietsen zodat de producenten verplicht zijn onderdelen uit te voeren voor assemblage ter plaatse. In de VS zijn de helft van de Chinese fietsen aan heffingen onderhevig. Bovendien boksen de Chinese merken volgens analist Jiang Han bij denktank Pangoal Institution op tegen betere merken van de Taiwanese Giant de grootste producent wereldwijd. Zo zouden de Chinese merken beter focussen op sportfietsen, vindt hij.

Tekort

De Chinese en Taiwanese producenten kijken nu echter aan tegen een te sterke stijging van de vraag. In Frankrijk steeg de online verkoop tijdens de maand mei met 350%. Zelf in de Rue de Rivoli te Parijs wordt nu gefietst. De Decathlon keten heeft geen goedkopere modellen meer in de verkooppunten. Overal is er een explosie van de fietsenverkoop, aldus eigenaar Lee Katz van Turin Bicyle dat winkels in Chicago en Denver heeft. Hij staat 55 jaar in de zaken en heeft nog niet eerder meegemaakt dat alle modellen onder 1000 $ uitverkocht waren. Hij wordt bijgetreden door de Londense producent Brompton die evenmin eerder zo’n verkoopgolf meemaakte. CEO Will Butler-Adams legt uit dat niettegenstaande hij begon met online verkoop, geen bestellingen meer aanvaard worden tot oktober. Door de sociale afstand en zieke personeelsleden kan hij 1500 stuks vervaardigen per week, bijna het niveau van voor de pandemie. Bij de Cyclable werkplaats in Parijs moet je twee tot drie weken op voorhand reserveren. CEO Jack Zeng van Dynavolt Intelligent Vehicle Technology te Suzhou dat het Dyna Bike merk vervaardigt beweert twee tot drie maal zo veel fietsen te verkopen in vergelijking met vorig jaar. Door onderbrekingen in het transport wegens Covid 19 heeft hij niet ten volle van de piek kunnen profiteren. Het zijn echter vooral de leveranciers van onderdelen die niet kunnen volgen: sommigen staan maanden achter. Volgens consultant Townley bij Human Powered Solutions is de EU qua fietsen voor de helft van het buitenland afhankelijk en de VS voor het leeuwenaandeel. Toch waarschuwt de China Bicycle Association voor overdreven verwachtingen ten aanzien van het buitenland.

Bronnen: Week in China, FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *