Hongkong: de ongemakkelijke waarheid

Hongkong hangt voor waterlevering, energie & elektriciteit sterk af van het vasteland. De Volksrepubliek heeft veel geprofiteerd van het kapitaal uit Hongkong. Hongkong is anderzijds ook blij te fungeren als economische en financiële toegangspoort van en tot China. Beiden zouden veel kunnen verliezen als de relatie tussen beide entiteiten op lossere schroeven zou komen te staan. Al in 1960 sloot de toenmalige kroonkolonie met China een overeenkomst voor de levering van drinkwater uit de Dongjiang.…

De digitale stand van zaken 130

Wedijver om het online betalen Het betaalsysteem Alipay van Alibaba is in een concurrentiestrijd verwikkeld met het betaalsysteem van Tencent. Alibaba overheerst de onlinehandel voor 60% en telde eind 2013 100 miljoen gebruikers van het online betaalsysteem Alipay. WeChat van Tencent telt echter 300 miljoen gebruikers en heeft onmiddellijk toegang tot de Jingdong online winkel. Nu komt daar de magnetische kaart bij van WeChat waarmee de smartphone gebruiker betalingen zal kunnen verrichten tot 300 yuan.…

De dalai lama komt niet, of toch wel?

De ‘wereldtop van Nobelprijswinnaars voor de Vrede’ is voorlopig afgelast . De dalai lama had geen visum gekregen voor Zuid-Afrika, waar de bijeenkomst dit jaar zou worden gehouden. Beijing heeft Kaapstad bedankt ‘omdat het zich door de weigering onthoudt van inmenging’. Er zijn echter geruchten dat de dalai lama puur als geestelijk leider de toestemming zou kunnen krijgen voor een bezoek aan China zelf!

Streken met minderheden sneller ontwikkelen

Deze week is in Beijing een tweedaagse nationale conferentie gehouden over de minderheden. Zowat alle topleiders van de Partij waren aanwezig. Ze hebben er opgeroepen tot meer inspanningen voor een zeer snelle economische ontwikkeling van streken waar veel minderheden wonen. Er komen aanmoedigingen die hen moeten toelaten hun eigen sterke punten te ontwikkelen.

Beijings verkeersopstoppingen kosten 70 miljard per jaar

De jaarlijkse factuur van Beijings verkeersopstoppingen loopt op tot 70 miljard yuan, aldus een Beida-studie. 80 % komt door tijdsverlies, 10 % door meer gasverbruik en 10% door milieuschade. De cijfers komen uit een studie van Peking University’s National Development Research Institute dat becijferde dat de totale kosten van de verkeersopstoppingen in de hoofdstad tot 70 miljard yuan oplopen. Verder onderverdeeld is het verlies hoofdzakelijk toe te schrijven aan het wachten, 10 % aan meer…