Rapport beschrijft resultaten van 5 jaar zijderoutes

China tekende al met 125 landen akkoorden over de nieuwe zijderoutes. Tijdens de eerste 5 jaar van het BRI werden 1239 vliegroutes geopend. De handel tussen China en de B&R-landen vertegenwoordigt een kwart van de Chinese buitenlandse handel aan goederen. Chinese banken investeerden al 440 miljard $ in de landen.

Op het Forum over de zijderoutes werden de resultaten bekendgemaakt van vijf jaar ‘Belt & Road Initiative’ (BRI). De titel van het rapport: The Belt & Road Initiative Progress, Contributions and Prospects 2019. De onderstaande samenvattingen en overzichten komen uit People’s Daily en Global Times


Het initiatief werd al genoemd in documenten van de United Nations, G20, APEC en andere internationale en regionale organisaties. Eind maart 2019 had de Chinese regering 173 samenwerkingsovereenkomsten gesloten met 125 landen en 29 internationale organisaties. Het initiatief breidde zich ondertussen uit van Azië en Europa tot Afrika, Latijns Amerika en zelfs het zuiden van de Stille Oceaan.

Nieuwe trein tussen Luxemburg en Chengdu

Eind 2018 verbond de China Railway Express 62 Chinese steden met 51 Europese steden uit 16 landen. China maakte de douaneformaliteiten eenvoudiger zodat de nodige tijd voor inklaring gehalveerd werd. De voorbije jaren werden 1239 nieuwe internationale routes geopend tussen China en andere B&R landen. Van 2013 tot 2018 deed China met andere Belt & Road landen zaken voor meer dan 6 biljoen dollar. Dat is 27,4 % van de totale buitenlandse handel van China. Op die manier groeide de handel die China in het kader van het BRI dreef sneller dan de totale buitenlandse goederenhandel van de Volksrepubliek. Tussen 2013 en 2018 stegen de directe Chinese investeringen in B&R landen 90 miljard $ zodat in totaal 440 miljard omzet in die projecten werd verricht. Volgens een Wereldbank-studie zou het transportnetwerk van het project tot 5% meer investeringen kunnen leiden in de B&R landen.

Cosco in Zeebrugge

De Chinese Nationale Bank heeft gemeenschappelijke financieringsprogramma’s uitgerold met International Finance Corporation onder de World Bank Group, Inter-American Development Bank, African Development Bank, European Bank for Reconstruction and Development en andere multilaterale ontwikkelingsorganisaties. Eind 2018 hadden ze geïnvesteerd in meer dan 100 programma’s in meer dan 70 landen en regio’s. De voorbije jaren werden ook de financiële banden geïntensiveerd. Het Cross-Border Interbank Payment System omvat nu 40 landen en regio’s.  

China heeft overeenkomsten om op industrieel vlak te gaan samenwerken met meer dan 40 landen. Het land heeft zelfs samenwerkingsakkoorden getekend met Frankrijk, Italië, Spanje, Japan en Portugal om gezamenlijk op te treden op markten van derde landen. Met 24 landen tekende het overeenkomsten over de wederzijdse erkenning van hun diploma’s. In 2017 studeerden 38700 studenten van andere B&R landen in China door studiebeurzen van de Chinese regering. China heeft met 57 B&R landen overeenkomsten getekend waarbij visa niet meer nodig zijn voor paspoorthouders. Vorig jaar maakten 150 miljoen Chinese toeristen een trip naar het buitenland en overtrof het aantal toeristen dat China ontving 30 miljoen

6 x 6

De nieuwe zijderoutes krijgen vorm door 6 wegen en via 6 economische corridors. De 6 wegen zijn spoorwegen, banen, havens, luchtvervoer, energie- en communicatie installaties. De zes grote economische corridors zijn de nieuwe Euraziatische landbrug, de China-Mongolia-Russia Economic Corridor (CMREC), de China-Pakistan Economic Corridor (CPEC), de China-Central en de Western Asia Economic Corridor (CCWAEC), de China-Indochina Peninsula Economic Corridor (CICPEC) en de Bangladesh-China-India-Myanmar Economic Corridor (BCIMEC).

De nieuwe Euraziatische landbrug vertrekt uit de Chinese kuststeden Lianyungang en Rizhao en bereikt het eindpunt in Antwerpen en Rotterdam. Het traject van 10800 km spoort door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland.

De CMREC kent twee hoofdlijnen. De ene strekt zich uit van de regio rond Beijing-Tianjin-Hebei via Hohhot in Binnen Mongolië naar Mongolië en Rusland; de andere vertrekt uit de noordoostelijke steden Dalian, Shenyang, Changchun, Harbin en Manzhouli naar Chita in Rusland.
De 3000 km lange CPEC start in Kashgar en eindigt in de Pakistaanse haven Gwadar en omvat een handelsnet met auto- en spoorwegen, pijplijnen en optische kabels.
De CCWAEC verbindt China via het Arabisch schiereiland met westelijk Azië waarbij Iran, Saoedi Arabië en Turkije) en doorkruist 5 Centraal Aziatische landen. De CICPEC verbindt China met het Indochinese schiereiland en doorkruist Vietnam, Laos, Cambodia, Thailand, Myanmar en Maleisië terwijl BCIMEC in mei 2013 voorgesteld werd door China en India om beide grote markten te verbinden.

Bron: People’s Daily, China Daily, Global Times
Het volledige rapport The Belt & Road Initiative Progress, Contributions and Prospects 2019 vindt u via deze link

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar